Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Hoe maak ik een SWOT-analyse?

Is het tijd voor een frisse wind door uw organisatie? Bent u op zoek naar nieuwe gebruiksmogelijkheden voor uw kerkgebouw? Een SWOT-analyse helpt u om kansen en struikelblokken helder in kaart te brengen.

Wat is een SWOT-analyse?

Bij een SWOT-analyse inventariseert u uw Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. Ofwel: sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen.

Het gaat echter niet om een simpele lijst van positieve en negatieve punten. Of iets een voordeel of een nadeel is, hangt immers af van de context. Zo kan de monumentale status van uw kerkgebouw zowel een kans als een belemmering zijn. En uw horecalocatie kan ondanks een kleine menukaart toch pluspunten scoren als uw terras het enige in de buurt is. U kijkt daarom niet alleen naar uw eigen organisatie of kerkgebouw, maar vergelijkt het met andere spelers binnen uw branche.

Het proces van reflectie is minstens zo belangrijk als de uitkomsten. Laat dus vooral zo veel mogelijk mensen meedenken en meepraten, ook van buiten uw organisatie. Liefst van meet af aan.

Voorbereiding

Voor een SWOT-analyse heeft u twee ingrediënten nodig:

Bespreking

Met alle betrokkenen bespreekt u:

Strenghts

  • Wat zijn de ’talenten’ van uw kerkgebouw en uw organisatie? Wat is uw kracht?
  • Wat is uw unieke meerwaarde?
  • Waarin doet u het beter dan vergelijkbare organisaties? Waarin blinkt uw kerkgebouw uit?

Weaknesses

  • Wat gaat vaak moeizaam in uw organisatie? Wat zijn terugkerende struikelblokken?
  • Waarin doen vergelijkbare organisaties het beter?
  • Aan welke (wettelijke) beperkingen zit u vast?
  • Hoe toegankelijk is uw kerkgebouw?

Opportunities

  • Op welke maatschappelijke ontwikkelingen kunt u als kerkbeheerder mooi inspringen?
  • Zijn er fondsen of regelingen waar u een goede ingang heeft?
  • Waarin heeft u een voorsprong vergeleken met andere organisaties?

Threats

  • Welke risico’s loopt u als kerkbeheerder extra?
  • Welke maatschappelijke ontwikkelingen kunnen nadelig voor u uitpakken?
  • Waarin bent u meer kwetsbaar dan vergelijkbare organisaties?

Aandachtspunten

Een SWOT-analyse is geen eindpunt, maar een hulpmiddel om breder naar uw organisatie of kerkgebouw te kunnen kijken.

Tips:

  • Baseer de analyse niet op vage indrukken en vooroordelen, maar wees concreet.
  • Laat zo veel mogelijk verschillende medewerkers meepraten
  • Wijken de ideeën van buitenstaanders nogal af van uw eigen ideeën? Noteer uw imago als aandachtspunt.
  • Soms kunt u met een kleine investering een zwak punt snel repareren.
  • Soms kunt u van een belemmering een kans maken. Bijvoorbeeld: uw kerkgebouw moet tijdelijk sluiten vanwege een grote restauratie: trek nieuw publiek via sociale media, stageplekken of crowd funding
  • Bedenk: is uw organisatie wel in staat om kansen te grijpen? Is uw organisatie vitaal genoeg? Staan uw medewerkers open voor verandering? Of misschien is behoudenheid, traditiegetrouwheid en standvastigheid juist uw kracht?

 

DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT