Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Stappenplan | Mijn huisstijl

Met een huisstijl geeft u al uw communicatieproducten dezelfde look: van visitekaartjes en posters tot sociale media en briefpapier. Door een stijl te kiezen die echt bij u past, laat u zien waar uw organisatie voor staat. Ofwel: uw huisstijl is de uitdrukking van uw merkidentiteit. Dit straalt niet alleen professionaliteit uit, maar zorgt er ook voor dat u snel herkenbaar bent voor uw publiek. Kortom, wilt u professionaliseren, dan is een huisstijl onmisbaar!

Professionele organisaties zetten alle vormgevingsregels in een ‘huisstijlhandboek’. U kunt ook prima zelf aan de slag. Het enige dat u nodig heeft, is creativiteit, gevoel voor stijl en precisie.

Stap 1 – Bepaal uw profilering

Pak uw beleidsplan erbij: wat is uw missie en visie? Dat geeft aan wat u met uw organisatie wilt uitstralen, ofwel: hoe u uw organisatie wilt ‘profileren’. Ziet u uw kerkgebouw als religieus centrum, als gezellig dorpshart, of liever als plek voor bruisende evenementen?

Het kan gebeuren dat anderen uw organisatie anders zien dan u zelf doet. Het beeld dat ánderen van u hebben, wordt uw ‘imago’ genoemd. Imago draait om verwachtingen. Wat verwacht het publiek van u? Uw donateurs? Uw medewerkers? En kunt u aan die verwachtingen voldoen?

Wilt u werken aan uw profilering – of: uw imago verbeteren – dan is het dus van belang dat u gewekte verwachtingen kunt waarmaken. Zijn uw ambities realistisch? Kunt u het beoogde publiek bereiken? En is uw interne organisatie erop voorbereid?

Welke stijl past daarbij? Kiest u voor modern of voor klassiek? Voor commercieel of kunstzinnig? Voor sober of uitbundig?

Stap 2 – Laat uw logo ontwerpen

Een logo is een grafisch ontwerp waarmee uw organisatie in één oogopslag herkenbaar is. Een logo is dé basis voor uw huisstijl en moet naadloos aansluiten op uw profilering. Daarbij moet het ook begrijpelijk zijn én makkelijk toepasbaar. Laat uw logo daarom ontwerpen door een professional.

Stap 3 – Leg de stijlelementen vast

Leg zo gedetailleerd mogelijk vast:

  • Het kleurgebruik: neem de kleuren over uit het logo. Noteer het kleurgebruik met de unieke kleurcodes
  • Lettertype: kies een gangbaar lettertype. Niet alle programma’s kunnen met bijzondere lettertypen overweg
  • De structuur: hoe worden hoofdstukken genummerd? Zitten er witregels tussen kopjes en de tekst? Welke opsommingstekens gebruik je? Hoe gaat de paginanummering?
  • Markeringen: wanneer wordt tekst vetgedrukt, onderstreept, gearceerd? Hoe worden url’s genoteerd?
  • Bijzondere velden: hoe worden afbeeldingen geplaatst? En de onderschriften? Waar staat het logo en hoe groot is het?

Stap 4 – Ontwerp sjablonen

Met deze stijlelementen maakt u sjablonen aan voor documenttypen die u vaak gebruikt. Bijvoorbeeld voor briefpapier, jaarverslagen, visitekaartjes en powerpointpresentaties. En vergeet de e-mailhandtekening niet, die door alle medewerkers wordt gebruikt.

Stap 5 – Borg en deel de huisstijl

Begint u met een nieuwe huisstijl, neem dan eerst de tijd om ermee te oefenen. Vaak ontdekt u in de praktijk dat er nog iets ontbreekt of niet fraai aansluit.

Check:

  • Staat de huisstijl heel nauwkeurig en duidelijk beschreven in een document?
  • Zijn de sjablonen veilig bewaard, zodat ze niet per ongeluk kunnen worden weggegooid?
  • Zijn de sjablonen beveiligd tegen bewerkingen?
  • Zijn de sjablonen makkelijk te vinden voor uw medewerkers?
  • Kennen al uw medewerkers de huisstijl? Is het onderdeel van het inwerkprogramma?
  • Gebruiken alle medewerkers de juiste e-mailhandtekening?

Wat kan er nog meer met een huisstijl?

Als u de smaak te pakken heeft, kunt u de huisstijl en uw profilering laten terugkomen in andere zaken:

  • producten: serviesgoed, relatiegeschenken, merchandising…
  • de inrichting en aankleding van het kerkgebouw: vloerbedekking, informatiepanelen…
  • kleding voor uw medewerkers,  de manier van communiceren met klanten en publiek
  • het aanbod aan catering (sober of luxueus, traditioneel of verantwoord)

Organisaties die alles op elkaar afstemmen, werken aan hun ‘corporate identity’. Maar misschien past een eigen huiselijke sfeer beter bij uw profilering dan een strakke merkidentiteit?

DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT