Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Professionele organisaties zetten alle vormgevingsregels in een ‘huisstijlhandboek’. U kunt ook prima zelf aan de slag. Het enige dat u nodig heeft, is creativiteit, gevoel voor stijl en precisie.
Pak uw beleidsplan erbij: wat is uw missie en visie? Dat geeft aan wat u met uw organisatie wilt uitstralen, ofwel: hoe u uw organisatie wilt ‘profileren’. Ziet u uw kerkgebouw als religieus centrum, als gezellig dorpshart, of liever als plek voor bruisende evenementen?
Het kan gebeuren dat anderen uw organisatie anders zien dan u zelf doet. Het beeld dat ánderen van u hebben, wordt uw ‘imago’ genoemd. Imago draait om verwachtingen. Wat verwacht het publiek van u? Uw donateurs? Uw medewerkers? En kunt u aan die verwachtingen voldoen?
Wilt u werken aan uw profilering – of: uw imago verbeteren – dan is het dus van belang dat u gewekte verwachtingen kunt waarmaken. Zijn uw ambities realistisch? Kunt u het beoogde publiek bereiken? En is uw interne organisatie erop voorbereid?
Welke stijl past daarbij? Kiest u voor modern of voor klassiek? Voor commercieel of kunstzinnig? Voor sober of uitbundig?
Een logo is een grafisch ontwerp waarmee uw organisatie in één oogopslag herkenbaar is. Een logo is dé basis voor uw huisstijl en moet naadloos aansluiten op uw profilering. Daarbij moet het ook begrijpelijk zijn én makkelijk toepasbaar. Laat uw logo daarom ontwerpen door een professional.
Leg zo gedetailleerd mogelijk vast:
Met deze stijlelementen maakt u sjablonen aan voor documenttypen die u vaak gebruikt. Bijvoorbeeld voor briefpapier, jaarverslagen, visitekaartjes en powerpointpresentaties. En vergeet de e-mailhandtekening niet, die door alle medewerkers wordt gebruikt.
Begint u met een nieuwe huisstijl, neem dan eerst de tijd om ermee te oefenen. Vaak ontdekt u in de praktijk dat er nog iets ontbreekt of niet fraai aansluit.
Als u de smaak te pakken heeft, kunt u de huisstijl en uw profilering laten terugkomen in andere zaken:
Organisaties die alles op elkaar afstemmen, werken aan hun ‘corporate identity’. Maar misschien past een eigen huiselijke sfeer beter bij uw profilering dan een strakke merkidentiteit?