Hoe maak ik een digitale nieuwsbrief?
Houdt u regelmatig een groep belangstellenden per e-mail op de hoogte? Verstuurt u uw nieuwsbrief als bijlage in een e-mail? Dan is het handig om een digitale nieuwsbrief op te zetten. U kunt zo vaak een bericht uitsturen als u wilt. En ook de inhoud bepaalt u helemaal zelf.
Er zijn verschillende aanbieders van digitale mailingprogramma’s te vinden op internet. Vaak zijn hun diensten gratis tot een bepaald maximum aan abonnees. Een bekende Nederlandse aanbieder is Laposta. U kunt ook gebruik maken van Engelstalige aanbieders als Mailchimp, al moet u de formulieren dan vertalen.
Wat zijn de voordelen van een digitale nieuwsbrief?
- Uw mailing is op elk apparaat (computer, tablet, telefoon) goed leesbaar en oogt professioneler
- U hoeft het adresbestand niet meer zelf bij te houden. Abonnees kunnen zichzelf eenvoudig aan- en afmelden, en hun gegevens aanpassen. Het systeem houdt ook bij welke e-mailadressen niet meer werken. Zo is de adreslijst altijd up-to-date. Heeft u de adreslijst nodig? Dan kunt u die eenvoudig downloaden.
- Het is veel makkelijker om te voldoen aan de AVG-eisen voor privacy. Zo moet u bijvoorbeeld voor iedereen die u uw nieuwsbrief stuurt, kunnen bewijzen dat hij/zij u daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. Met een digitale mailing is dat met één vinkje geregeld.
Hoe zet ik een digitale nieuwsbrief op?
1 – Kies een aanbieder voor deze online dienst
- Voldoet de aanbieder van de dienst aan de AVG (Engels: General Data Protection Regulation, GDPR)?
- Tot hoeveel abonnees of mailings is de dienst gratis?
- Kunt u het adresbestand makkelijk opdelen in kleinere groepen (‘segments’)?
- Kunt u het adresbestand makkelijk uploaden en downloaden (‘import’ en ‘export’)?
- Hoe uitgebreid zijn de vormgevingsopties?
2 – Open een account en let op uw digitale veiligheid
3 – Stel de adreslijsten (‘lists’) op en upload ze naar het systeem
- welke doelgroepen wilt u apart kunnen aanschrijven?
- welke gegevens heeft u nodig van uw abonnees?
4 – Ontwerp het sjabloon voor de nieuwsbrief
Kies een kant-en-klaar sjabloon (’template’) en pas die aan uw wensen aan. Of ontwerp het sjabloon helemaal zelf. Pas de huisstijl toe en gebruik uw logo.
5 – Pas de formulieren en automatische antwoordberichten aan
Belangstellenden kunnen zichzelf aanmelden voor uw nieuwsbrief via een formulier. Soms is het al genoeg om een e-mailadres in te typen, maar misschien heeft u meer informatie van hen nodig. Bij aan- of afmelding krijgen uw abonnees een automatisch antwoord. De inhoud en vormgeving van die formulieren en berichten past u aan op uw situatie.
6 – Check of alles goed werkt
Meld uzelf aan en af voor de nieuwsbrief, en oefen met een proef-nieuwsbrief.
7 – Neem de nieuwsbrief op in uw privacyreglement
Noem de aanbieder van de dienst in uw privacyreglement. Voor de AVG geldt de aanbieder als ‘verwerkingsverantwoordelijk’.
8 – Publiceer de aanmeldingslink
Het systeem geeft u een link naar het inschrijfformulier. Plaats deze link op uw website en op uw sociale media-accounts.
Laatste check van deze pagina: 1 maart 2024