Hoe maak ik een persbericht?

Belangrijk nieuws dat interessant is voor een breder publiek dan alleen uw eigen achterban, kunt u met een persbericht aanbieden bij nieuwsmedia. Een persbericht is altijd bedoeld voor informatie, niet voor marketing of lobby. Wel laten persberichten zien wat uw organisatie onderneemt en dragen zo bij aan uw public relations.

Persberichten worden altijd gratis geplaatst. Maar het is de redactie van het nieuwsmedium dat bepaalt of en op welke plek het bericht wordt opgenomen. Maak het de redactie daarom zo makkelijk mogelijk.

Checklist voor een goed persbericht

  • Gebruikt u de vaste opbouw voor persberichten? (zie hieronder)
  • Is het nieuws echt actueel?
  • Is het nieuws relevant voor een breed publiek?
  • Is duidelijk waarom dit bericht belangrijk is?
  • Is het bericht controleerbaar voor de redactie? Staat het bijvoorbeeld geplaatst op uw eigen website? Een persbericht dat u onder embargo wilt uitsturen, kunt u plaatsen op een verborgen webpagina, die alleen maar bezocht kan worden door degenen die de link ernaar ontvangen.
  • Zijn acroniemen en afkortingen voluit geschreven?
  • Gebruikt u de officiële en volledige namen van organisaties, programma’s, subsidies etc?
  • Kloppen de data en getallen?
  • Werken de links naar websites? Verwijs waar mogelijk direct naar de pagina of het bericht waar het om gaat; laat mensen niet zoeken
  • Kloppen de namen en functies van personen die u noemt?
  • Is het bericht zakelijk opgesteld, zonder aanprijzingen? Voorkom dat de redactie denkt dat u hengelt naar gratis publiciteit.
  • Is het bericht in de derde persoon opgesteld? Dus niet: “Wij vinden…”, maar: “De stichting Grote Kerk vindt…”.

De vormgeving is alleen relevant voor de redactie. Als het bericht wordt geplaatst, wordt de vormgeving ervan aangepast aan die van het nieuwsmedium.

Format voor een persbericht

Persbericht

Gebruik dit woord bovenaan, in hoofdletters.

Onder embargo tot…

Noem een specifieke datum en tijd. Een embargo kunt u alleen meegeven als er een bepaald belang mee is gemoeid.

Datum, afzender, plaats

Noem hier de organisatie die het bericht uitstuurt, en de plaats waar deze gevestigd is.

Titel (‘kop’)

In één zin meldt u het nieuwsfeit. Houd er rekening ee dat de titel vaak wordt herschreven door de redactie.

Inleiding (‘lead’)

In enkele zinnen beschrijft u de kern van het nieuws. De inleiding geeft antwoord op vragen naar: wie, wat, wanneer, waar, waarom, hoe, hoeveel. De lead maakt u vetgedrukt of in een groter lettertype.

Hoofdtekst (‘body’)

In dit deel van het persbericht kunt u meer achtergrondinformatie kwijt. Ook maakt u duidelijk waarom dit belangrijk nieuws is voor een brede groep mensen. Maak het bericht ‘oprolbaar’: de belangrijkste informatie staat bovenaan.

Noot voor de redactie

Gebruik deze woorden onderaan het persbericht en markeer de scheiding met het persbericht zelf. Meld met wie de redactie contact kan opnemen voor meer informatie, hoe deze persoon te bereiken is, en op welke momenten. Ook vermeldt u hier de onderschriften en de credits van afbeeldingen die u meestuurt.

Tips voor het versturen van uw persbericht

  • Stuur uw bericht per e-mail naar de redactie-afdeling van nieuwsmedia
  • Stuur het liefst aparte e-mails uit naar verschillende nieuwsmedia. Schrijft u toch verschillende redacties tegelijkertijd aan, gebruik dan de bcc-optie
  • Vermeld in de onderwerpregel dat het om een persbericht gaat, met de titel ervan
  • Zet de gehele tekst in de e-mail, zodat de redactie het meteen kan lezen. Voeg het persbericht ook als bijlage toe: zowel in Word-format, zodat de redactie de tekst makkelijk kan verwerken, als in pdf, zodat uw bericht de oorspronkelijke vorm behoudt.
  • Wilt u een (groot) document meesturen? Plaats het document liever op uw website en geef de link ernaartoe
  • Vraag nooit of de redactie het bericht wil plaatsen

 

Laatste check van deze pagina: 1 maart 2024