Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Check | Afspraken bij gedeeld religieus gebruik

Wanneer u het kerkgebouw gaat delen met andere gemeenschappen, kunnen er verschillen zijn in de manier van vieren en kerk-zijn. Als u aandacht besteedt aan goede afspraken, ontstaat een samenwerking die recht doet aan ieders eigenheid én aan het gezamenlijke gebruik van het gebouw.

Een kerkgebouw delen

Ook als u het kerkgebouw deelt met een gemeenschap van dezelfde denominatie, kunnen er verschillen zijn in de manier van vieren en kerk-zijn. Het advies om ‘samen goede afspraken te maken’ klinkt eenvoudig, maar afspraken zijn vaak gebaseerd op impliciete verwachtingen. En als die verwachtingen niet worden uitgesproken, kunnen er misverstanden ontstaan.

Neem de tijd om elkaar te leren kennen. Bezoek elkaars vieringen, neem deel aan elkaars activiteiten en bespreek de ervaringen samen. Overweeg een proefperiode waarin afspraken worden uitgeprobeerd en evalueer deze daarna. Op basis van wederzijdse inzichten kunnen de afspraken worden aangescherpt of aangepast.

Bedenk dat elke situatie uniek is en om maatwerk vraagt. Geef elkaar de ruimte om kerk-zijn en gastvrijheid op de eigen manier in te vullen.

Schep duidelijkheid over de onderlinge relaties. Is de andere groep medegebruiker van het kerkgebouw of huurder?

Om zeker uit te wisselen

Zoek een manier om nauw met elkaar in contact te blijven, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.

Check:

  • aanpassen veranderde contactgegevens
  • nieuwe bestuursleden
  • check veiligheidsmaatregelen: ontruimingsoefeningen, sleutelplan, EHBO-cursus…
  • bijzondere vieringen op komst?
  • bijzondere activiteiten op komst? Bijv: Open Monumentendag, overkomst bisschop, restauratiewerk…
  • nieuwe huurders of gebruikers van het kerkgebouw
  • wijzigingen in gemeentezaken. Bijv: ophaal vuilnis, parkeertarieven…

Checklist

Sommige afspraken zult u contractueel willen vastleggen in een gebruikers- of huurovereenkomst, terwijl andere afspraken beter thuishoren in een huishoudelijk reglement. Noteer de afspraken in elk geval schriftelijk. Dit biedt niet alleen houvast en duidelijkheid over wat precies is afgesproken, maar maakt het ook eenvoudiger om achteraf te achterhalen waar eventuele misverstanden zijn ontstaan. Hieronder vindt u een lijst van aandachtspunten om ideeën op te doen.

Gebruik van de verschillende kerkruimtes

  • Hoe wordt het rooster van reguliere vieringen opgesteld?
  • Hoe wordt het rooster van feestdagen opgesteld?
  • Kan de kerkruimte ook worden gebruikt voor bijzondere gelegenheden als huwelijksvieringen, uitvaarten, doopfeesten?
  • Mag er worden gegeten in de kerkruimte?
  • Welke activiteiten mogen wel en niet in het kerkgebouw plaatsvinden? Bijvoorbeeld: concerten, feesten, lezingen, tentoonstellingen, verkoop…
  • Mag er een podium worden opgebouwd?
  • Kunnen ruimten worden gebruikt voor koorrepetities, vergaderingen, etc?
  • Kunnen de nevenruimten worden gebruikt? Zoals: keuken, garderobe, sanitair, kantoor, crypte…
  • Wie is verantwoordelijk voor de schoonmaak van kerkruimte en nevenruimten?
  • Is er een eigen opslagruimte beschikbaar? Afsluitbaar?

Gebruik van voorzieningen

  • Hoe en waar kan men het beste parkeren bij grote bijeenkomsten?
  • Kan gebruik worden gemaakt van: wifi, audiovisuele apparatuur, ringleiding, printer, telefoon…?
  • Hoe dient afval te worden opgeruimd?
  • Is het volgende toegestaan: podium opbouwen, belichting aanpassen, extra elektrische apparatuur inschakelen, spandoeken of vlaggen ophangen aan het kerkgebouw…?

Veiligheid

  • Wie is aanspreekpunt voor de veiligheidszorg?
  • Wie krijgt welke sleutels?
  • Hoe is de toegang van externe partijen geregeld? Bijvoorbeeld: cateraars, audiovisuele technici, ingehuurde schoonmaakdiensten, leveranciers…
  • Gebruik EHBO-middelen (aanvullen indien gebruikt)
  • Vrijhouden nooduitgangen
  • Meedoen met ontruimingsoefeningen

Financien

  • Hoe zijn de kosten verdeeld voor: elektra, gas, water, internet…?
  • Hoe zijn de kosten verdeeld voor: belastingen, vergunningen, verzekeringen…?
  • Wie is aanspreekpunt voor financiële zaken?
  • Hoe wordt de opbrengst van algemene collectebusjes in het kerkgebouw verdeeld?

Communicatie

  • Wie is eerste aanspreekpunt voor de gemeenschap?
  • Wie voert het secretariaat?
  • Waar en hoe kunnen aankondigingen van vieringen en van overige activiteiten worden gepubliceerd: website parochie, nieuwsbrief, vitrinekastje aan het kerkgebouw…?
DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT