Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Bij een SWOT-analyse inventariseert u uw Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. Ofwel: sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen.
U kunt een analyse maken van uw kerkgebouw of van uw organisatie. Kies een eenduidige focus. Of maak eventueel verschillende SWOTs.
Bij een SWOT gaat niet om een simpele lijst van positieve en negatieve punten. Of iets een voordeel of een nadeel is, hangt immers af van de context. Zo kan de monumentale status van uw kerkgebouw zowel een kans als een belemmering zijn. En uw horecalocatie kan ondanks een kleine menukaart toch pluspunten scoren als uw terras het enige in de buurt is. U kijkt daarom niet alleen naar uw eigen organisatie of kerkgebouw, maar vergelijkt het met andere spelers binnen uw branche.
Het proces van reflectie is minstens zo belangrijk als de uitkomsten. Laat dus vooral zo veel mogelijk mensen meedenken en meepraten, ook van buiten uw organisatie. Liefst van meet af aan.
Voor een SWOT-analyse heeft u twee ingrediënten nodig:
Met alle betrokkenen bespreekt u hoe uw organisatie of kerkgebouw ervoor staat, vergeleken met uw collega’s/concurrenten:
Een SWOT is geen eindpunt, maar een hulpmiddel om breder naar uw organisatie of kerkgebouw te kunnen kijken.
Tips: