Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Hoe zorg ik voor digitale veiligheid?

Slimme energiemeters, pin-apparaten, de website, de WhatsAppgroep voor medewerkers, het inbraakalarm... vaak staat uw organisatie op meer manieren met het internet in verbinding dan u denkt. Kerkbeheerders denken vaak dat er bij hen niet zo veel te halen valt. Maar wist u dat juist het midden- en kleinbedrijf een aantrekkelijk doelwit is voor cybercriminelen? Wat zijn de risico's en hoe houdt u het veilig?

Wat zijn de risico’s?

  • technische crashes van de computers of van de progamma’s
  • verlies of diefstal van een apparaat
  • phishing: oplichters ‘vissen’ naar contactgegevens, bankgegevens of inloggegevens
  • fraude door medewerkers
  • hack: het account is overgenomen door oplichters en niet meer toegankelijk voor u
  • ransomware: uw computer is gehackt en komt pas weer vrij als u ‘losgeld’ betaalt
  • datalekken: persoonsgegevens komen in handen van derden terecht (‘datalek’) of het risico hierop bestaat (‘veiligheidslek’)
  • het account is op slot geraakt, bijvoorbeeld doordat de inlog kwijt is

Check uw digitale veiligheid

Online gevaren schuilen meestal in vergeten hoekjes. Een software-update die nog niet is uitgevoerd, een account dat al jaren niet meer is gebruikt, een computer die nog steeds bij een ex-vrijwilliger thuis staat… Zeker als u met wisselende medewerkers werkt, is het overzicht snel zoek. Wijs iemand aan die de digitale veiligheid regelmatig checkt. Houd met de checklist ook rekening met thuiswerken!

Apparaten

  • Welke apparaten zijn allemaal verbonden aan uw kantooromgeving? Denk aan: computers, laptops, tablets, mobiele telefoons
  • Worden al die apparaten up-to-date gehouden?
  • Hebben alle apparaten goede virusscanners?
  • Gebruiken ze een veilige wifi-verbinding? VPN?
  • Gebruiken uw medewerkers wel eens usb-sticks van thuis?

Instellingen

  • Checkt u regelmatig de instellingen van de apparaten, de programma’s en de accounts?
  • Staan instellingen uitgeschakeld wanneer u ze niet nodig heeft? Denk aan: camera, microfoon, locatieherkenning, bluetooth of andere manieren om apparaten te koppelen
  • Zijn apparaten die niet verbonden hoeven te zijn met het internet, afgekoppeld? Denk ook aan ‘slimme apparaten’ zoals de afwasmachine of een koffiezetapparaat in een nevenruimte

Programma’s

  • Zijn alleen programma’s geïnstalleerd die u ook echt nodig heeft?
  • Worden programma’s goed up-to-date gehouden?
  • Is er een onderhoudscontract afgesloten voor de website?

Documenten

  • Zijn er documenten die beschermd worden met een wachtwoord? Bedenk dat het wachtwoord vergeten kan worden, of automatisch kan worden overschreven bij de overstap naar een ander systeem
  • Zijn belangrijke documenten opgeslagen met ‘preferred formats’ zodat ze duurzaam bewaard blijven?

Accounts en inlogs

  • Weet u welke online accounts uw organisatie allemaal heeft?
  • Is van elk account duidelijk wie het beheert?
  • Worden ongebruikte accounts opgeheven?
  • Wie heeft naast de beheerders allemaal toegang tot de accounts? Bedoeld én onbedoeld?
  • Wordt de toegang van medewerkers en bestuurders tot de accounts direct stopgezet zodra zij niet meer in functie zijn?
  • Gebruiken de beheerders veilige wachtwoorden?
  • Is tweetrapsverificatie ingeschakeld?
  • Hoe bewaren de beheerders de inloggegevens?
  • Is er een reserve-beheerder die kan inloggen? Denk ook aan het mobiele telefoonnummer dat gebruikt wordt voor de tweetrapsverificatie
  • Kunt u bewijzen dat het account van u is? Bijv met de bevestigingsemail, de veiligheidsvragen, een pincode?

Overig

  • Worden er regelmatig backups gemaakt? En worden die apart en veilig bewaard?
  • Is er een medewerker die de digitale veiligheid regelmatig checkt?
  • Is digitale veiligheid onderdeel van het inwerkprogramma voor alle medewerkers?
  • Voldoet uw organisatie aan de privacy-wet?
DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT