Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Stakeholder management

'Stakeholders' zijn belanghebbenden: personen, organisaties of losse groepen waarmee u een bepaald belang deelt. U komt bijvoorbeeld in contact met omwonenden rond de sociale veiligheid in de wijk, met de arbo-dienst rond de werkplek van uw medewerkers, of met een erfgoedinstelling rond de monumentale waarde van het kerkgebouw. Hoe u met stakeholders omgaat, hangt nauw samen met wat u wilt bereiken. Wilt u uw eigen doel bereiken - of spant u zich in voor goede samenwerkingsrelaties?

Wat is stakeholder management?

Bij stakeholder management gaat het erom steun te krijgen voor uw bedrijfs- of projectplan. Hoe vindt u zo veel mogelijk medestanders op uw weg en zo min mogelijk tegenstanders? Kortom, het woord zegt het al: hoe ‘managet’ u uw stakeholders?

Stakeholder management sluit aan op lobby en marketing. De aanpak kan echter ook worden ingezet als u zich sterk wilt maken voor een algemeen belang dat in de knel dreigt te komen.

Uw stakeholders zijn uw ‘medestanders en tegenstanders’.

Stap 1 – Maak een stakeholder mapping

Eerst brengt u uw stakeholders in kaart. Welke personen, groepen en organisaties krijgen met uw organisatie of met uw project te maken?

Maak karakterschetsen: tot welke sector behoren deze stakeholders, waar houden ze zich mee bezig, wat willen ze bereiken, hoe gaan ze te werk?

Stap 2 – Maak een stakeholder matrix

Vervolgens beoordeelt u uw stakeholders: in welke mate staan ze positief dan wel kritisch tegenover uw organisatie of project? En: in welke mate hebben ze er invloed op?

De combinatie vertelt u hoe u zich het beste tot hen kan verhouden:

  • Positief en veel invloed? Investeer dan in blijvende goede relaties
  • Positief, maar weinig invloed? Houd hen op de hoogte
  • Kritisch en veel invloed? Probeer hen gerust te stellen en/of voor uw plan te winnen
  • Kritisch, maar weinig invloed? Houd hen in de gaten

Stap 3 – Bepaal uw strategie

Met de relevante stakeholders gaat u in gesprek – of in onderhandeling. Meestal streven partijen naar een win-winsituatie: een oplossing die recht doen aan de belangen van de onderhandelende partijen, op basis van consensus.

DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT