Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Bij stakeholder management gaat het erom steun te krijgen voor uw bedrijfs- of projectplan. Hoe vindt u zo veel mogelijk medestanders op uw weg en zo min mogelijk tegenstanders? Kortom, het woord zegt het al: hoe ‘managet’ u uw stakeholders?
Stakeholder management sluit aan op lobby en marketing. De aanpak kan echter ook worden ingezet als u zich sterk wilt maken voor een algemeen belang dat in de knel dreigt te komen.
Uw stakeholders zijn uw ‘medestanders en tegenstanders’.
Eerst brengt u uw stakeholders in kaart. Welke personen, groepen en organisaties krijgen met uw organisatie of met uw project te maken?
Maak karakterschetsen: tot welke sector behoren deze stakeholders, waar houden ze zich mee bezig, wat willen ze bereiken, hoe gaan ze te werk?
Vervolgens beoordeelt u uw stakeholders: in welke mate staan ze positief dan wel kritisch tegenover uw organisatie of project? En: in welke mate hebben ze er invloed op?
De combinatie vertelt u hoe u zich het beste tot hen kan verhouden:
Met de relevante stakeholders gaat u in gesprek – of in onderhandeling. Meestal streven partijen naar een win-winsituatie: een oplossing die recht doen aan de belangen van de onderhandelende partijen, op basis van consensus.