Zoeken

Kerk van Weidum © Alde Fryske Tsjerken
Communicatie en PR bij: Alde Fryske Tsjerken

In gesprek met Jolanda Haven, Communicatie en PR voor Stichting Alde Fryske Tsjerken (2022)

In 2020 bestond de Stichting Alde Fryske Tsjerken vijftig jaar. Een jaar dat volgepland stond met allerlei leuke activiteiten en bijeenkomsten. Maar corona gooide roet in het eten. Veel evenementen werden afgelast. Om het jubileumjaar en de activiteiten die wél doorgang konden vinden, goed onder de aandacht te brengen, werd Jolanda Haven ingehuurd.

Vrijwel tegelijkertijd trad ook een nieuwe directeur in dienst, Hester Simons. Zij kon met haar kwaliteiten een nieuwe impuls geven aan de missie en visie van de stichting. Jolanda werkte die ambities in 2021 uit in een communicatieplan.

Een stevige basis

Meer vrijwilligers en donateurs naar de stichting, en meer mensen naar de kerkgebouwen. Dat werden de twee speerpunten in het beleid van Alde Fryske Tsjerken. Bij Hesters aantreden beheerde de stichting 53 Friese kerken. De verwachting was, dat er in de volgende tien jaar zo’n 100 kerkgebouwen nieuw beheer nodig zouden hebben. “Als stichting neem je ze het liefst allemaal over, maar dat is waarschijnlijk niet haalbaar. We kijken op dit moment vooral of het monumentale kerken zijn. Maar wat te doen als er geen geschikte partij is voor overname? Ook daar ligt een taak voor ons als organisatie om ons over te buigen. Het is een interessante uitdaging”, vertelt Hester in een interview met de stichting. Om die taak ook in de toekomst aan te kunnen, is een stevige organisatie nodig, met voldoende menskracht, middelen en professionaliteit. De POM-status (Professionele Organisatie voor Monumentenbehoud) kan dan meegroeien met de toekomstige vraag.

Alde tsjerken, jonge lûden

‘We werken aan een toekomst waarin iedereen zich op zijn eigen manier betrokken voelt bij cultureel erfgoed, door het gebruik van kerkgebouwen te stimuleren’, aldus Hester. Maar ‘iedereen’ is een breed begrip. Jolanda maakte een overzicht van doelgroepen op basis van leeftijd. “Onze activiteiten waren vooral gericht op mensen van 50 jaar en ouder. Aan jongeren hadden we eigenlijk nog weinig te bieden, terwijl zij straks de generatie vormen die de kerkgebouwen in handen krijgt. Daarom zetten we nu extra op hen in. Anderzijds: Friesland vergrijst, en het is belangrijk onze huidige achterban niet te vergeten”.

Jolanda pleitte ervoor om geen korte snelle acties te houden, maar om per leeftijdsgroep te investeren in een duurzame binding met de stichting en met de kerkgebouwen. Daar ging onderzoek aan vooraf. Hoe en waarmee kunnen we de verschillende doelgroepen het beste bereiken? “De mensen moeten eerst weer in de kerk komen. Bijvoorbeeld door activiteiten, evenementen of bijeenkomsten te houden voor de verschillende doelgroepen. Wanneer de kerk weer een plek wordt waar mensen graag komen, is de kans groter dat mensen zich aan je willen binden”, aldus Jolanda

Om relaties op te bouwen, moet je eerst zelf naar de mensen toe. Hester voerde gesprekken met stakeholders binnen en buiten de stichting. Ook de banden met de ‘Plaatselijke Commissies’ werden aangetrokken. De commissies bemensen de kerken bij openstellingen en organiseren evenementen in de kerkgebouwen. Kunnen de gebouwen langer open? Hoe kan de ontvangst (nog) beter? Wat zijn de geluiden uit de buurt? Samenwerking met stagiairs en studenten van hogescholen bleek een goede manier om jongeren beter bij de stichting te betrekken.

Ook de beeldvorming speelt een rol. In plaats van mooie – maar lege – kerkgebouwen staan nu de mensen op de voorgrond. Het draait immers allemaal om waarde, betekenis, zingeving, verhalen en gebruik. Ofwel, om ‘Libbene Stiennen’: levende stenen.

Sociale media

Het publiek direct bij de organisatie betrekken: dan ligt het inzetten van sociale media voor de hand. “Maar zorg er wel voor dat je nadenkt over de boodschap, de tone of voice en welk platform je inzet. Sociale media zijn niet bedoeld om alleen mee te zenden, maar vooral voor de interactie, het communiceren met je publiek”, benadrukt Jolanda. Ze heeft studenten ingeschakeld om die communicatie op te bouwen. Wekelijks nemen ze samen door wat er op het programma staat.

Welke platforms gebruikt Alde Fryske Tsjerken? Allereerst Facebook, als meest algemene platform. Een groep studenten had een aanzet gemaakt voor een kanaal op Instagram, het platform waarop veel jongeren actief zijn. Daar worden vooral de activiteiten in de kerken uitgelicht. LinkedIn wordt vooral gebruikt voor zakelijke berichten die ook op de website staan, zoals vacatures. Om het snelle nieuws op Twitter bij te kunnen benen, moet je twitteren erg leuk vinden. De vorige directeur deed dat en trok daarmee bijna 2.000 volgers.

Uit: 2022