Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Marieke Wiegel, directeur van de Stichting Grote Kerk Breda, deelt haar ervaring. Ze vertelt hoe de stichting groeide van een kleine groep vrijwilligers naar de professionele organisatie van nu: “Interne communicatie is de helft van je winst!”.
Hét fundament van een gezonde organisatie? Een goede interne communicatie! Dat omvat meer dan top-down informeren vanuit de leiding. Het betekent dat zowel u als al uw medewerkers goed op de hoogte zijn van wat er speelt. Behandel uw medewerkers dus net zo zorgvuldig als uw klanten.
Het secretariaat is de spil van uw organisatie. Hier komt alle informatie samen die nodig is om de organisatie goed te laten draaien. Het is het centrale aanspreekpunt voor zowel uw medewerkers als uw klanten en publiek. Door alle documenten slim op te slaan, is alle informatie snel voorhanden.
Veel communicatiehandboeken adviseren om een communicatieplan op te stellen: een document waarin u beschrijft hoe uw interne en externe communicatie bijdraagt aan de organisatiedoelen. Het risico van zo’n apart plan is echter dat het los kan komen te staan van het algemene beleidsplan. Het middel wordt dan een doel.
Een voorbeeld: in het communicatieplan staat dat u dit jaar het aantal abonnees op de concertkrant wil verdubbelen. Aan het einde van het jaar is het aantal abonnees slechts met 30% gestegen. Maar de krant wordt wel beter gelezen en hoger gewaardeerd. Bent u dan tevreden of ontevreden?
Het is slimmer om communicatie een standaard aandachtspunt te maken bij elk beleidsplan en elke activiteit:
Met deze geïntegreerde aanpak draagt communicatie echt bij aan uw organisatiedoelen.
Een flyer of nieuwsbrief maken? Ga niet meteen aan de slag, maar bedenk eerst: waarom, voor wie, en op welke manier? Een goede voorbereiding is een investering die zich terugbetaalt.
Heeft u al een huisstijl? Daarmee geeft u al uw communicatieproducten dezelfde look: van visitekaartjes en posters tot sociale media en briefpapier. Door een stijl te kiezen die helemaal bij u past, laat u zien waar uw organisatie voor staat.
Elke organisatie bewaart persoonsgegevens, zoals de namen en adressen van uw medewerkers of van uw donateurs. Het verzamelen, bewaren en delen van deze gegevens is aan regels gebonden: met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Kerkgebouwen worden steeds vaker door verschillende groepen gebruikt. Dat vraagt om duidelijke uitgangspunten en heldere afspraken. Schenk in alle overeenkomsten en samenwerkingsplannen ook expliciet aandacht aan het onderwerp communicatie.
Bij een plotselinge noodsituatie zijn er diverse mensen en instanties die u meteen op de hoogte moet stellen. Hoe groter de ramp, hoe belangrijker het is om dan duidelijk en zorgvuldig te communiceren. Uiteraard kunt u niet voorspellen wanneer een noodgeval zich zal voordoen. Toch kunt u crisiscommunicatie wel voorbereiden. Ligt uw crisiscommunicatieplan al klaar?