Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
In uw missie/visie beschrijft u waarom uw organisatie bestaat. Wat drijft u? Waar gaat het u uiteindelijk om? Wat is uw ‘handelsmerk’? Wat zijn uw kernwaarden?
Bedenk dit niet vanachter de tekentafel, maar bouw uw missie op vanuit de praktijk. Wat gaat er goed op de werkvloer, wat wilt u behouden, en waarom wilt u dat? Waar bent u trots op? Welke afwegingen maakt u bij het werk, welke normen en uitgangspunten hanteert u daarbij, en welke waarden liggen daarachter?
Kijk ook naar uw maatschappelijke opdracht als organisatie voor kerkbeheer. Wat voegt uw organisatie toe aan de samenleving? Wat is uw unieke meerwaarde?
Uw missie werkt u uit in een meerjarig strategisch plan. Hierin beschrijft u de koers die u volgt. Waar streeft u naar? Welke aanpak hanteert u daarbij, en waarom?
Check:
Een vaak genoemd advies is om uw doelstellingen SMART te maken: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.
Het is een goed hulpmiddel om helder te krijgen waar u precies naar streeft. En om te checken of iedereen op dezelfde golflengte zit.
Toch is het niet altijd slim om zulke specifieke doelstellingen op te nemen in een strategisch meerjarenplan. Hoe meer u zich vasthoudt aan vooraf bedachte doelstellingen, hoe minder flexibel uw organisatie wordt. U verliest dan de ruimte om in te spelen op onverwachte kansen en om mee te bewegen met veranderingen in de samenleving.
Een ander hulpmiddel bij het opstellen van een strategisch plan is de SWOT-analyse. U onderzoekt hiermee uw Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats.
Het meerjarig strategisch plan mondt uit in een jaarplan.
Check:
Op enkele momenten in het jaar bekijkt u of u met het jaarplan nog op koers ligt en waar u de plannen eventueel moet bijsturen.
Aan het einde van het jaar rapporteert u aan de hand van uw jaarplan nauwkeurig wat de opbrengsten van de activiteiten waren. Heeft u onze tips voor effectief vergaderen gevolgd? Dan heeft al meteen een perfecte basis! Vergaderingen vormen immers de schakel tussen beleid en praktijk.
Met het jaarverslag evalueert u: heeft uw inzet van het afgelopen jaar voldoende bijgedragen aan het strategisch plan en aan uw missie? Waren er struikelblokken? Onvoorziene successen?
De evaluatie neemt u mee bij het opstellen van het volgende jaarplan. En misschien constateert u dat ook het strategisch plan moet worden bijgesteld?
Samengevat ziet de beleidscyclus er dan als volgt uit: