Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Marketing draait om het vinden van de juiste balans tussen vraag en aanbod. Kunt u als kerkbeheerder iets bieden waar vraag naar is? En hoe kunnen vraag en aanbod elkaar vinden? Uw kerkruimte kan de perfecte locatie zijn voor een cultureel festival, maar toch geen publiek trekken. Misschien is de locatie lastig bereikbaar voor de doelgroep, misschien is de toegangsprijs te hoog, of misschien is de aankondiging te laat verschenen. In een succesvolle marketing worden al deze elementen goed op elkaar afgestemd.
Wat u ook wilt aanbieden – uw kerkgebouw als evenementenlocatie, een concertserie, een publicatie: er zijn altijd klanten voor. De uitdaging is hoe u ze kunt vinden. Of beter gezegd: hoe zij ú kunnen vinden. Mensen zoeken vaak actief naar iets van hun gading. Hoe zorgt u er dan voor dat zij úw product tegenkomen?
Gaat het om het promoten van een concreet product, dan omvat de ‘marketing mix’ de volgende elementen:
Biedt u een dienst aan, dan zorgt u voor de juiste marketing mix van de volgende elementen: