Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Hoe pak ik marketing aan?

Marketing zet u in om uw product aan de man te brengen. ‘Product’ kunt u breed opvatten. Wilt u uw kerkgebouw promoten als verhuurbare ruimte, of uw concertprogramma onder de aandacht brengen? Dan richt u zich op het werven van klanten of publiek. Als het gaat om uw organisatie als geheel, draait het om het aantrekken van leden of donateurs. Over marketing is heel veel te zeggen, hier bieden we slechts een beknopte inleiding.

Vraag en aanbod

Marketing draait om het vinden van de juiste balans tussen vraag en aanbod. Kunt u als kerkbeheerder iets bieden waar vraag naar is? En hoe kunnen vraag en aanbod elkaar vinden? Uw kerkruimte kan de perfecte locatie zijn voor een cultureel festival, maar toch geen publiek trekken. Misschien is de locatie lastig bereikbaar voor de doelgroep, misschien is de toegangsprijs te hoog, of misschien is de aankondiging te laat verschenen. In een succesvolle marketing worden al deze elementen goed op elkaar afgestemd.

Wat u ook wilt aanbieden – uw kerkgebouw als evenementenlocatie, een concertserie, een publicatie: er zijn altijd klanten voor. De uitdaging is hoe u ze kunt vinden. Of beter gezegd: hoe zij ú kunnen vinden. Mensen zoeken vaak actief naar iets van hun gading. Hoe zorgt u er dan voor dat zij úw product tegenkomen?

Hoe pak ik marketing voor mijn producten aan?

Gaat het om het promoten van een concreet product, dan omvat de ‘marketing mix’ de volgende elementen:

  • Product: de goederen die u aanbiedt, inclusief kwantiteit, kwaliteit, service, garanties.
  • Prijs: wilt u aan het product verdienen? Wat is het prijsniveau in vergelijking met andere aanbieders? Wat straalt het prijsniveau uit?
  • Placement’: op welke plekken is uw product verkrijgbaar? Denk aan: een fysieke winkel, de plaatselijke VVV, een webshop…. Hoe komt het product daar terecht? Ofwel: hoe is de distributie geregeld?
  • Promotie: hoe brengt u uw product onder de aandacht? Denk aan: sociale media, huis-aan-huis, advertenties, flyers…
  • Personeel: heeft uw organisatie de juiste deskundigheid in huis om alles goed te laten verlopen?

Hoe pak ik de marketing voor mijn diensten aan?

Biedt u een dienst aan, dan zorgt u voor de juiste marketing mix van de volgende elementen:

  • Customer solution: waar hebben de bezoekers van uw kerkgebouw of de plaatselijke gemeenschap behoefte aan? Welk maatschappelijk vraagstuk kunt u helpen oplossen? Welke waarden kunt u helpen invullen? Denk aan: voedselbank, examenlocatie, stembureau, kunstpodium.
  • Convenience: hoe kunt u het uw klanten zo makkelijk mogelijk maken? Denk aan: extra service, duidelijke keuzeopties, maatwerk…
  • Costs: welke moeite moet de klant doen om het product te werven? Denk aan: openingstijden, parkeertarieven
  • Communication: ga met uw potentiële klanten in gesprek; maak het hen makkelijk u te te bereiken
DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT