Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Een communicatieplan kan een beleidsplan zijn. U beschrijft daarin hoe uw interne en externe communicatie bijdraagt aan de organisatiedoelen. Het risico van zo’n apart communicatiebeleidsplan is echter dat het los kan komen te staan van het algemene beleidsplan. Het middel wordt dan een doel op zich.
Een voorbeeld: in het communicatieplan staat dat u dit jaar het aantal abonnees op de concertkrant wil verdubbelen. Aan het einde van het jaar is het aantal abonnees slechts met 30% gestegen. Maar de krant wordt wel beter gelezen en hoger gewaardeerd. Bent u dan tevreden of ontevreden?
Het is slimmer om communicatie een standaard aandachtspunt te maken bij elk beleidsplan en elke activiteit:
Met deze geïntegreerde aanpak draagt communicatie echt bij aan uw organisatiedoelen. Voorwaarde is wel, dat u uw algemene beleidsplannen daadwerkelijk gebruikt.
Een communicatieplan kan ook een praktische handleiding zijn, waarin u alle afspraken rond de zakelijke communicatie noteert.
Bijvoorbeeld: