Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Kies niet automatisch de voorzitter of directeur als spreker. Misschien is een andere medewerker beter geschikt. De één kan een helder betoog opzetten, de ander kan het publiek meeslepen. Wat is het doel van de presentatie?
Ook een heel vlotte spreker is niet per se de beste keuze. Het is belangrijk dat de spreker de boodschap duidelijk en binnen de gestelde tijd kan overbrengen, zonder te veel af te dwalen.
Bedenk ook dat de spreker op dat moment het gezicht van de organisatie is. Sluit hij of zij aan bij de gewenste profilering?
Als u wordt uitgenodigd om ergens te komen spreken, is het belangrijk dat uw verhaal aansluit op de plannen van de organisator.
Vraag na:
Bent u geen ervaren spreker of vervalt u snel in stopwoordjes? Schrijf uw verhaal dan volledig uit en lees het rustig voor. Zorg voor een goed leesbare en overzichtelijke print, met bijvoorbeeld een groter lettertype of kleurmarkeringen.
Bent u juist een vlotte spreker? Zoek dan een manier om bij de kern van uw verhaal te blijven. Noteer bijvoorbeeld de hoofdlijnen op een kaartje, zodat u houvast heeft.
Oefen uw presentatie thuis met een timer. Zorg ervoor dat u ruim binnen de beschikbare tijd blijft, ook als er tussendoor vragen worden gesteld. Het is voor iedereen vervelend als een presentatie uitloopt: voor de organisator, voor de andere sprekers en voor het publiek. Bedenk ook van te voren hoe u uw verhaal ter plekke kunt inkorten als dat nodig is.
U kunt prima vaktermen en jargon gebruiken, als u het maar kort en bondig uitlegt.
Tip: Het geheim van een sterke presentatie: een sterk begin en een sterke afsluiting!
Het is heel gebruikelijk om een PowerPoint in te zetten bij een presentatie. Maar bedenk goed of dit echt nodig is. Een scherm op de achtergrond kan het publiek afleiden van uw verhaal en de interactie met hen belemmeren. Bovendien kost het maken van een PowerPoint extra tijd.
Gebruik een PowerPoint alleen om uw verhaal te illustreren of ondersteunen, op punten waar dat nodig is.
Elke beweging op het scherm zsl de aandacht van het publiek afleiden van uw betoog. Beperk dus het aantal slides en gebruik zo min mogelijk animaties en speciale effecten.
Een humoristisch beeld is juist een uitstekende aandachtstrekker waarmee u uw boodschap kunt versterken.
Toont u tabellen of grafieken? Leg eerst rustig uit hoe het publiek ze moet lezen, voordat u de inhoud bespreekt.