Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Stappenplan | Een communicatieproduct maken

Een goede voorbereiding is een investering die zich terugbetaalt. Begin niet zomaar met het maken van een flyer of nieuwsbrief, maar bedenk eerst: waarom eigenlijk? Voor wie? En hoe? Doorloop het volledige stappenplan voor u begint, zodat alle onderdelen goed op elkaar aansluiten. Dat vergroot de kans dat u uw doel bereikt. Zo wordt uw zakelijke communicatie steeds efficiënter en effectiever!

Stap 1 – Wat is uw doel?

Wat wilt u met uw communicatie precies bereiken? Dat bepaalt welke communicatievorm u zult inzetten. Het kan een combinatie van communicatiedoelen zijn, maar meestal staat één doel voorop:

  • Wilt u informatie overdragen of uitwisselen? Dan wilt u informeren
  • Wilt u goede relaties opbouwen en onderhouden? Dan gaat het om public relations
  • Wilt u klanten, leden of donateurs werven? Kijk dan bij marketing
  • Wilt u een belang onder de aandacht brengen? Dan zet u zich in voor lobby

Stap 2 – Wat zijn uw doelgroepen?

Wie wilt u informeren? Met wie wilt u een goede relatie opbouwen? Wie zijn uw potentiele klanten? Op wie kunt u uw lobby-actie het beste richten? Kortom: wat zijn uw doelgroepen?

Checklist doelgroepen:

  • Waarom kiest u voor deze doelgroepen?
  • Hoe nauwkeurig wilt u de doelgroepen beschrijven? Speelt bijvoorbeeld leeftijd een rol: welke leeftijdscategorie dan, en waarom?
  • Bent u in staat deze doelgroepen ook echt te bereiken?
  • Staan de doelgroepen open voor uw berichten? Hebben ze er behoefte aan? Hoe weet u dat?
  • Heeft u uw huidige publiek goed in beeld?
  • Sluit uw bestaande klantenbestand aan op de doelgroepen die u wilt bereiken?
  • Zijn er mogelijkheden om een brug te slaan tussen uw huidige en uw gewenste klantenkring? Bijvoorbeeld: ‘Neem gratis uw kleinkind mee’.

Stap 3 – Wat wilt u communiceren?

Met uw communicatie-actie wilt u iets overbrengen. Dat kan kennis of informatie zijn, maar ook een idee, een mening of een sfeer. Dit is uw boodschap. Hoe zorgt u ervoor dat uw boodschap ook zo overkomt als u het bedoelt?

Check om misverstanden te voorkomen:

  • Is uw boodschap duidelijk? (Voorkom: in de concertaankondiging ontbreekt de datum)
  • Is uw intentie duidelijk? (Voorkom: u wilde de buurt informeren over een restauratieproject, maar uw brief wordt opgevat als reclame voor het restauratiebedrijf)
  • Is uw boodschap consistent? (Voorkom: u prijst uw kerkgebouw aan als stiltecentrum, maar op de website staan popconcerten op de agenda)
  • Sluit uw taalgebruik aan op dat van uw doelgroep? (Voorkom: in uw rondleiding gebruikt u te veel jargon)
  • Sluit de corm van de boodschap aan op het communicatiemiddel? (Voorkom: uw powerpointpresentatie bestaat uit lange teksten)

Stap 4 – Hoe wilt u uw doelgroep bereiken?

Natuurlijk wilt u dat uw boodschap de doelgroepen ook echt bereikt. Daarvoor gebruikt u een communicatiemiddel , zoals een krant, poster of podcast.

Denk ook na over de beste manier om uw boodschap te verspreiden. U kunt ook best per doelgroep een ander communicatiemiddel inzetten, of een andere manier van verspreiden.

Check om een mismatch te voorkomen:

  • Sluit het communicatiemiddel aan op de doelgroep? (Voorkom: de jongeren die u wilt bereiken, lezen de wijkkrant niet)
  • Zijn de boodschappen in verschillende media op elkaar afgestemd? (Voorkom: op de poster staat een andere aanvangstijd vermeld dan op de website)
  • Past het medium bij uw communicatiedoel? (Voorkom: u deelt de vergaderagenda via Whatsapp)
  • Klopt de timing? (Voorkom: het tijdschrift waarin u adverteert voor uw evenement verschijnt pas na afloop ervan)

Houd ook rekening met de tijd en menskracht die nodig is voor het maken en verspreiden van het communicatiemiddel. Posters moeten niet alleen worden ontworpen en gedrukt, maar ook worden opgehangen. Zijn er genoeg mensen om dat te gaan doen?

Wees creatief! Soms past een serieus en vertrouwd medium heel goed bij wat u wilt bereiken. Maar soms wilt u opvallen en verrassen. Wat denkt u van gebakjes met een opschrift (‘Grote kerk 500 jaar!’), een online game of een stadsomroeper?

Stap 5 – Hoe wilt u overkomen?

Tot slot kijkt u naar de verpakking van de boodschap: hoe wilt u overkomen? Sluit altijd aan op uw profilering en huisstijl. Het kan de moeite waard zijn om een professionele vormgever en/of drukker in te schakelen. Een fraaie vormgeving kost tijd en geld, maar spreekt ook aan en drukt professionaliteit uit.

Stap 6 – Ga aan de slag!

Alles gecheckt? Dan kunt u nu aan de slag! Via de themapagina Communicatieproducten in deze Vraagbaak vindt u alle tips voor bijvoorbeeld het maken van een website, drukwerk of een rondleiding. Schakelt u liever een expert in? Dan vindt u ook checklists voor de briefing.

DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT