Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Wat wilt u met uw communicatie precies bereiken? Dat bepaalt welke communicatievorm u zult inzetten. Het kan een combinatie van communicatiedoelen zijn, maar meestal staat één doel voorop:
Wie wilt u informeren? Met wie wilt u een goede relatie opbouwen? Wie zijn uw potentiele klanten? Op wie kunt u uw lobby-actie het beste richten? Kortom: wat zijn uw doelgroepen?
Checklist doelgroepen:
Met uw communicatie-actie wilt u iets overbrengen. Dat kan kennis of informatie zijn, maar ook een idee, een mening of een sfeer. Dit is uw boodschap. Hoe zorgt u ervoor dat uw boodschap ook zo overkomt als u het bedoelt?
Check om misverstanden te voorkomen:
Natuurlijk wilt u dat uw boodschap de doelgroepen ook echt bereikt. Daarvoor gebruikt u een communicatiemiddel , zoals een krant, poster of podcast.
Denk ook na over de beste manier om uw boodschap te verspreiden. U kunt ook best per doelgroep een ander communicatiemiddel inzetten, of een andere manier van verspreiden.
Check om een mismatch te voorkomen:
Houd ook rekening met de tijd en menskracht die nodig is voor het maken en verspreiden van het communicatiemiddel. Posters moeten niet alleen worden ontworpen en gedrukt, maar ook worden opgehangen. Zijn er genoeg mensen om dat te gaan doen?
Wees creatief! Soms past een serieus en vertrouwd medium heel goed bij wat u wilt bereiken. Maar soms wilt u opvallen en verrassen. Wat denkt u van gebakjes met een opschrift (‘Grote kerk 500 jaar!’), een online game of een stadsomroeper?
Tot slot kijkt u naar de verpakking van de boodschap: hoe wilt u overkomen? Sluit altijd aan op uw profilering en huisstijl. Het kan de moeite waard zijn om een professionele vormgever en/of drukker in te schakelen. Een fraaie vormgeving kost tijd en geld, maar spreekt ook aan en drukt professionaliteit uit.
Alles gecheckt? Dan kunt u nu aan de slag! Via de themapagina Communicatieproducten in deze Vraagbaak vindt u alle tips voor bijvoorbeeld het maken van een website, drukwerk of een rondleiding. Schakelt u liever een expert in? Dan vindt u ook checklists voor de briefing.