Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Hoe geef ik rondleidingen?

Een goede rondleiding combineert interessante weetjes met een bijzondere ervaring. Met een rondleiding kunt u letterlijk en figuurlijk alle kanten op! Er is dus veel te kiezen. Hoe pakt u het aan?

Check vooraf

  1. Wat is het communicatiedoel?
  2. Wat zijn mijn doelgroepen?
  3. Wat is mijn communicatieboodschap?
  4. Hoe ga ik mijn doelgroep bereiken?
  5. Hoe sluit het aan op mijn profilering en huisstijl?

Rondleidingen zijn uitstekende publiekstrekkers die u kunt inzetten voor alle communicatiedoelen: informeren, public relations, marketing en lobby. Ook zijn ze geschikt voor allerlei doelgroepen. U kunt zich richten op het algemene publiek, maar ook op (heel) specifieke doelgroepen zoals scholieren, toeristen, kunstliefhebbers, bedrijfshulpverleners, lokale politici…

U kunt een rondleiding permanent aanbieden, maar ook laten aansluiten op een tijdelijke tentoonstelling, aanbieden als bedrijfsuitje of onderdeel maken van een eenmalige cursusdag.

En dan zijn er nog verschillende vormen om uit te kiezen:

  • Gaat uw publiek in een groep op rondleiding, of individueel?
  • Fysiek of online?
  • Met een papieren gids, een audiotour, een rondleider, informatiepanelen?
  • Of wordt het een speurtocht? Een online game?

Met een rondleiding kunt u alle kanten op!

Deventer, Lebuinuskerk © Anneloes van Kuijk

Kies een thema

Elk kerkgebouw heeft zó veel interessants te bieden dat het lastig zal zijn u te beperken tot één thema. Toch maakt dat uw rondleiding sterker. Lukt het niet om te kiezen, maak dan gewoon verschillende rondleidingen.

Kieshulp:

  • Is er een uniek object dat u in de schijnwerper wilt zetten? Wat is het bredere verhaal erachter?
  • Krijgt u regelmatig vragen over een onderwerp?
  • Kunt u aansluiten op het thema van een (landelijk) evenement als Open Monumentendag?
  • Nieuwe doelgroepen naar uw kerkgebouw brengen? Met welke organisaties kunt u samenwerken en welk thema past daarbij? Denk aan: de VVV, een opleidingsinstituut, de historische vereniging…
  • Nieuwe profilering? Wat wilt u uitlichten?
  • Iets origineels? Denk aan: dieren in en om het kerkgebouw, ambachten, kleuren, sporen uit het verleden, alle geheime kamertjes in een kerkgebouw…
  • Doelgroep: denk eens aan uw collega-kerkbeheerders! Leid hen rond langs energiebesparende maatregelen, inrichting van de akoestiek, verwarming…

Maak een rondleiding spannend

Informatie bieden kan ook met een brochure. Een goede rondleiding biedt daarnaast een bijzondere beleving. Maak het spannend!

Tips:

  • Neem uw publiek mee naar ruimtes die gewoonlijk niet toegankelijk zijn
  • Onthul een geheim: een ondergrondse tunnel, graffiti van een 16e eeuwse metselaar…
  • Bied een kijkje achter de schermen: veiligheidsmaatregelen, het orgel…
  • Geef weetjes die niet elders te vinden zijn: anekdotes, persoonlijke verhalen, lokale geschiedenis…
  • Geef kijktips: koppel details aan grote lijnen. Bijvoorbeeld: een weggehakt hoofd op een paneel – de Beeldenstorm

Houd de rondleiding wel overzichtelijk. Volgt de rondleiding een historische lijn? Houd het dan chronologisch. Gebruikt u vaktermen en jargon? Dat mag, maar leg het uit.

Kies een goede rondleider

Geef een rondleider niet de vrije hand om zelf een rondleiding te ontwerpen, maar geef in een briefing de kaders mee: communicatiedoel, doelgroepen, boodschap, profilering. Neem zelf deel aan de rondleiding om te zien of de invulling goed uitpakt.

De rondleiding staat of valt met de rondleider, dus kies bewust.

Check:

  • is goed beschikbaar
  • is betrouwbaar in het maken van werkafspraken
  • is bekend met het kerkgebouw, de lokale situatie en de lokale geschiedenis
  • heeft een brede kennis/belangstelling en is in staat die te delen
  • is communicatief en sociaal vaardig, flexibel. Kan inspringen op het moment en de groep. Kan vragen uit de groep goed begrijpen en passend beantwoorden
  • is goed verstaanbaar en goedhorend
  • kan de beschikbare tijd goed indelen
  • heeft een verzorgd, representatief uiterlijk
  • straalt een positieve houding uit

Zorg er ook voor dat de rondleider bekend is met het veiligheidsprotocol en in staat is ernaar te handelen.

Tips voor speurtochten

Speurtochten zijn niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen erg leuk. Focus niet te veel op weetjes, maar nodig vooral uit om goed te kijken. Vraag bijvoorbeeld: welk voorwerp vind je het mooist? Welk dier ontdek je in deze kapel? Op welke plekken zie je de aartsengel Michael in deze Michaelskerk terug?

Pas de speurtocht aan de doelgroep aan en let daarbij op taalgebruik, niveau, duur van de speurtocht. Laat eventueel een leerkracht meekijken. Zorg tegelijkertijd voor een ruime differentiatie.

DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT