Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Rondleidingen zijn uitstekende publiekstrekkers die u kunt inzetten voor alle communicatiedoelen: informeren, public relations, marketing en lobby. Ook zijn ze geschikt voor allerlei doelgroepen. U kunt zich richten op het algemene publiek, maar ook op (heel) specifieke doelgroepen zoals scholieren, toeristen, kunstliefhebbers, bedrijfshulpverleners, lokale politici…
U kunt een rondleiding permanent aanbieden, maar ook laten aansluiten op een tijdelijke tentoonstelling, aanbieden als bedrijfsuitje of onderdeel maken van een eenmalige cursusdag.
En dan zijn er nog verschillende vormen om uit te kiezen:
Met een rondleiding kunt u alle kanten op!
Deventer, Lebuinuskerk © Anneloes van Kuijk
Elk kerkgebouw heeft zó veel interessants te bieden dat het lastig zal zijn u te beperken tot één thema. Toch maakt dat uw rondleiding sterker. Lukt het niet om te kiezen, maak dan gewoon verschillende rondleidingen.
Kieshulp:
Informatie bieden kan ook met een brochure. Een goede rondleiding biedt daarnaast een bijzondere beleving. Maak het spannend!
Tips:
Houd de rondleiding wel overzichtelijk. Volgt de rondleiding een historische lijn? Houd het dan chronologisch. Gebruikt u vaktermen en jargon? Dat mag, maar leg het uit.
Geef een rondleider niet de vrije hand om zelf een rondleiding te ontwerpen, maar geef in een briefing de kaders mee: communicatiedoel, doelgroepen, boodschap, profilering. Neem zelf deel aan de rondleiding om te zien of de invulling goed uitpakt.
De rondleiding staat of valt met de rondleider, dus kies bewust.
Check:
Zorg er ook voor dat de rondleider bekend is met het veiligheidsprotocol en in staat is ernaar te handelen.
Speurtochten zijn niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen erg leuk. Focus niet te veel op weetjes, maar nodig vooral uit om goed te kijken. Vraag bijvoorbeeld: welk voorwerp vind je het mooist? Welk dier ontdek je in deze kapel? Op welke plekken zie je de aartsengel Michael in deze Michaelskerk terug?
Pas de speurtocht aan de doelgroep aan en let daarbij op taalgebruik, niveau, duur van de speurtocht. Laat eventueel een leerkracht meekijken. Zorg tegelijkertijd voor een ruime differentiatie.