Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Sommig drukwerk is bedoeld voor eenmalig gebruik, ander drukwerk kan jarenlang mee. Kies het soort drukwerk dat past bij uw communicatiedoel, uw doelgroepen, en bij uw communicatieboodschap.
Een poster is één groot blad om op te hangen in openbare ruimten. Een poster is bedoeld om de aandacht te trekken, meestal voor een eenmalige activiteit. Het beeld speelt de hoofdrol en moet direct aanspreken. Tekst wordt tot een minimum beperkt.
Een flyer is één blad in klein formaat. Een flyer is eigenlijk een mini-poster, bedoeld om uit te delen.
Een folder is één blad in klein formaat, dat opgevouwen wordt aangeboden. Folders gebruikt u om informatie handzaam mee te geven aan uw publiek; meestal legt u ze ergens neer om te laten meenemen. Folders zijn dan ook bedoeld om langer mee te gaan dan flyers. Voorbeeld: organiseert u een eenmalige rondleiding, dan maakt u een flyer om publiek te werven; organiseert u het hele jaar door rondleidingen, dan maakt u een folder met alle informatie erover.
Een brochure bestaat uit meerdere pagina’s, in klein formaat. Brochures geven algemene informatie over één onderwerp. U kunt ze uitdelen of neerleggen om te laten meenemen.
Een magazine bestaat uit meerdere pagina’s. In een magazine komen verschillende onderwerpen aan bod, of verschillende aspecten van één thema. Een magazine heeft een zachte omslag. Het is een goede manier om uw publiek te informeren of te inspireren.
Boeken, ansichtkaarten, visitekaartjes, kalenders, stickers, menukaarten, briefpapier, enveloppen, entreekaartjes, informatiepanelen, plattegronden… Kijk voor inspiratie op de websites van vormgevers, drukkers en printshops!
En hoe komt het drukwerk nu bij de doelgroepen terecht? Meestal komt die vraag pas op als het drukwerk al binnen is. Maar het is slimmer om er van tevoren over na te denken. Zijn er eigenlijk wel genoeg mensen om de flyers uit te delen? En waar gaan ze dat doen? Heeft u kalenders laten maken als relatiegeschenk: welke relaties gaan deze dan krijgen? Hebben we dan wel rekening gehouden met de portokosten?
Als de verspreiding lastig te organiseren valt of erg duur blijkt te zijn, kies dan liever voor een ander communicatieproduct. Drukwerk is immers een middel om uw communicatiedoel te bereiken en geen doel op zich.