Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Uw marketingplan geeft houvast bij het kiezen hoe, waar en wanneer u het beste kunt adverteren. Let extra op uw doelgroepen. Wie zijn uw potentiële klanten? Waar zijn ze te vinden? En hoe kunt u hen het beste bereiken?
Adverteren kan overal: in de wijkkrant, op de radio, in bushokjes, op sociale media… Wat past het beste bij uw doelgroep? En welk bereik zoekt u: plaatselijk, regionaal of landelijk?
Hoe verhouden de kosten zich tot de opbrengsten? Tel bijvoorbeeld ook mee hoeveel tijd het vraagt van uw medewerkers, en wat het oplevert aan naamsbekendheid.
Kijk hoe de andere advertenties zijn vormgegeven, dan weet u hoe uw advertentie kan opvallen. Kies een bijzondere kleur, een afwijkend lettertype, een ander formaat…
Adverteren is aan regels gebonden. Zo mag een reclametekst niet misleidend zijn. Ook mag u niet zomaar mensen opbellen om klanten te werven.
Een voorbeeld om enkele termen uit te leggen:
Van de stadsgids van Noordoostwolde worden 1.000 exemplaren gedrukt: de oplage is 1.000.
Uit een evaluatie bleek dat elk exemplaar door gemiddeld 2 mensen werd gelezen: het bereik is 2.000.
De gids wordt door de lezers gemiddeld 5 keer gebruikt: de frequentie is 5.
Noordoostwolde telt 100.000 inwoners: de dekking is 2%.
U kunt advertentieruimte kopen bij online zoekmachines als Google of Bing: search engine advertising (sea). U geeft aan met welke zoekwoorden u wilt adverteren en u stelt een maximumbedrag vast. U betaalt namelijk per interactie: bijvoorbeeld voor het aantal keren dat uw advertentie wordt bekeken of aangeklikt. Doe eerst een kleine testronde om te zien wat het beste werkt.
Check:
Met wat handigheid kunt u ervoor zorgen dat uw website sneller naar voren komt bij de zoekresultaten op internet. Dat levert gratis meer publiek op. U doet dat met search engine optimalisation (seo): zoekmachine-optimalisatie. Het programma van uw website levert u daar de tools voor.
Bedenk: met welke zoekopdracht zou het publiek bij mijn product moeten uitkomen? Gebruik die trefwoorden dan in de kopjes (headings) en in het menu van uw website. Dan wordt het sneller opgepikt door zoekmachines dan wanneer het in de gewone tekst staat.
Zoek op internet naar uw product of organisatie. Welke tekst verschijnt dan in de lijst van zoekresultaten? Die tekst kunt u aanpassen via uw programma van uw website.