Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Een persbericht is altijd bedoeld voor informatie, niet voor marketing of lobby. Wel laat het zien wat uw organisatie onderneemt en draagt het daarmee bij aan uw public relations.
Persberichten worden altijd gratis geplaatst. Maar het is de redactie van het nieuwsmedium dat bepaalt of en op welke plek het bericht wordt geplaatst. Maak het de redactie daarom zo makkelijk mogelijk.
Een persbericht heeft een vaste opbouw. Op de vormgeving hoeft u niet speciaal te letten: als het bericht wordt geplaatst, wordt het ingepast in de vormgeving van het nieuwsmedium.
Persberichten stelt u altijd op in de derde persoon. Dus niet: “Wij vinden…” maar “De stichting Grote Kerk vindt…”.
Stel het bericht zakelijk op. Voorkom dat de redactie denkt dat u gratis publiciteit zoekt. Schrijf dus niet: “Dinsdag start ons fantastische zomerprogramma met een geweldig orgelconcert!”.
Gebruik de officiële namen van organisaties, evenementen, subsidies en dergelijke en schrijf ze voluit.
Zorg dat de redactie uw bericht kan controleren. Plaats het bericht dus ook op uw website. Stuurt u een link mee, link dan naar het bericht zelf, niet naar de homepagina van de website waarop het te vinden is.
Gebruik de volgende format voor het opstellen van uw persbericht:
Persbericht
Gebruik dit woord bovenaan, in hoofdletters.
Onder embargo tot…
Soms mag een bericht pas na een bepaalde datum worden gepubliceerd, maar wilt u journalisten toch alvast op de hoogte stellen. Dit kunt u aangeven met een embargo. U noteert dan een specifieke datum en tijd.
Datum, afzender, plaats
Noem hier de organisatie die het bericht uitstuurt – niet de persoon. Noteer de plaats waar de organisatie is gevestigd.
Titel, kop
In één zin noemt u het nieuwsfeit. Houd er rekening mee dat de titel meestal wordt herschreven door de redactie.
Inleiding, lead
In enkele zinnen beschrijft u de kern van het nieuwsfeit. Wees concreet en benoem: wie, wat, wanneer, waarom, hoe en hoeveel. De inleiding maakt u vetgedrukt of in een groter lettertype.
Hoofdtekst, body
In dit deel van het persbericht kunt u meer achtergrondinformatie kwijt. Ook maakt u duidelijk waarom dit belangrijk nieuws is voor een brede groep mensen. Maak het bericht oprolbaar: de belangrijkste informatie staat bovenaan.
Noot voor de redactie
Gebruik deze woorden onderaan het persbericht en markeer de scheiding met het bericht zelf. Onder dit kopje vermeldt u met wie de redactie contact kan opnemen voor meer informatie en hoe deze persoon te bereiken is. Ook noteert u hier de onderschriften en credits van afbeeldingen die u meestuurt.
Het is makkelijk om (typ)foutjes over het hoofd te zien. Laat uw persbericht daarom checken door een collega.
Check:
Stuur uw persbericht per e-mail naar de afdeling Redactie van het nieuwsmedium. Vermeld in de onderwerpregel dat het om een persbericht gaat en geef de titel.
Plaats de volledige tekst van het persbericht in de e-mail zelf, zodat de redactie het meteen kan lezen. Voeg het persbericht ook als bijlage toe, zowel in Word- als in pfd-format. Het Word-format kan de redactie makkelijk bewerken; met het pdf-format behoudt uw persbericht de vorm waarin u het heeft opgesteld.
Wilt u een groot document meesturen? Plaats het liever als download op uw website en stuur de link. U kunt hiervoor eventueel een verborgen pagina aanmaken, die niet zichtbaar is op de website.
Wilt u verschillende redacties aanschrijven, gebruik dan de bcc-optie. Maar liever stuurt u elke redactie een eigen e-mail.
En tot slot: vraag nooit of de redactie het bericht wil plaatsen.