Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Hoe pak ik crowdfunding aan?

Met crowdfunding kunt u uw project realiseren door de steun van een groep betrokken mensen. Elke donatie, groot of klein, brengt u een stap dichter bij uw doel. Bovendien creëert u een netwerk van supporters die uw visie delen en met u willen samenwerken.

Wat is crowdsourcing en crowdfunding?

Crowdsourcing betekent dat u voor een bepaald project de hulp inroept van het algemene publiek: de ‘crowd’. Het kan gaan om een bijdrage in kennis, ideeën of materialen. Bij crowdfunding vraagt u het publiek om een bijdrage in geld. Crowdsourcing is een goede manier om een breed publiek heel direct bij uw kerkgebouw te betrekken.

Een paar voorbeelden:

  • U doet een oproep voor het verzamelen van foto’s en verhalen rond het kerkgebouw. Wie zijn er allemaal in uw kerk getrouwd? Wie heeft de grote brand meegemaakt en kan erover vertellen? Wat gebeurde er in het kerkgebouw in de Tweede Wereldoorlog?
  • U heeft een interessante fotoserie gekregen, zonder verdere informatie. U plaatst de serie online en vraagt het publiek om hulp bij het beschrijven ervan: wie staan erop, wanneer zijn de foto’s genomen?
  • Bij de restauratie zijn grafplaten tevoorschijn gekomen. Wie kan helpen met het ontcijferen van de teksten?

Bezint voor u begint

Elke crowdsourcing staat of valt met een goed doordacht plan en een soepele organisatie. Een crowdfunding-campagne bijvoorbeeld vraagt heel veel tijd en aandacht: de financiële administratie, de projectadministratie, de contacten met uw donateurs, de marketing… Kunt u garanderen dat u dit allemaal kunt waarmaken? Een half gelukt plan is vaak een mislukt plan. Dat is vervelend voor uw donateurs en schadelijk voor uw reputatie.

Check voor crowdsourcing:

  • Is het project intern goed ingebed? Is er een coördinator die makkelijk bereikbaar is voor vragen en advies?
  • Is er een goede, duidelijke handleiding, zodat iedereen precies weet wat er moet gebeuren en de resultaten ook echt bruikbaar zijn?
  • Is er een expert die de bijdragen inhoudelijk kan checken en bijsturen?
  • Hoe kunt u de bijdragers waarderen of belonen?
  • Hoe kunt u de resultaten concreet maken of publiceren? Bijvoorbeeld met een tentoonstelling, een boek, een speciale website?
  • Kunt u garanderen dat de resultaten duurzaam zijn?

Meer weten over crowdsourcing?

Erfgoedhuis Zuid-Holland maakte in samenwerking met het platform Erfgoedvrijwilliger.nl een cursusvideo over crowdsourcing.

Stappenplan crowdfunding

Met crowdfunding doet u een brede, algemene oproep voor een financiële gift. Als veel mensen een kleine donatie doen, levert dat opgeteld toch een groot bedrag op. Crowdfunding wordt vooral ingezet voor financieringen van projecten die 20.000 tot 250.000 euro kosten. Kerkbeheerders zetten het bijvoorbeeld in voor de restauratie van een orgel of het verduurzamen van het dak.

1 – Denk uw plan door

Denk eerst uw idee van begin tot eind door en zet een goede organisatie op touw.

Check:

  • Kan uw organisatie garanderen dat het project vlekkeloos verloopt? Of schakelt u liever een crowdfunding-platform in? Die kan een deel van het werk uit handen nemen.
  • Haalt u eerst een bepaald bedrag op en gaat u daarmee aan de slag – of gebruikt u de donaties om een lening af te lossen, zodat u al meteen aan de slag kunt?
  • Wat doet u als het project niet van de grond komt of als de doelen niet worden gehaald?
  • Laat een financieel expert meekijken naar de kosten en baten. Zijn er misschien betere financieringsmogelijkheden? Krijgt u misschien te maken met belastingen of onvoorziene kosten?

2 – Stel een concreet en haalbaar doel

U wilt uw donateurs niet teleurstellen met een mislukt project. Kijk of u het project kunt opdelen in fasen. Gaat het bijvoorbeeld om de restauratie van het kerkorgel, restaureer dan pijp voor pijp. Zorg er ook voor dat de resultaten duurzaam zijn.

3 – Bedenk een goede tegenprestatie

Welke tegenprestatie kunt u uw donateurs bieden?

Check:

  • Past de tegenprestatie inhoudelijk bij het project?
  • Wegen de kosten van de tegenprestatie op tegen de donaties die u ermee ophaalt?
  • Maakt u onderscheid naar de grootte van de donatie?
  • Kunt u uw belofte voor de tegenprestatie waarmaken? Ook als u onvoldoende donaties binnenhaalt?

4 – Stel een marketingplan op

Hoe vindt u donateurs voor uw project? Wat maakt het aantrekkelijk om bij te dragen aan dit project?

5 – Begin klein

Pak het niet meteen groots aan, maar begin met een pilot om de eerste fase van het project voor elkaar te krijgen. Richt u eerst op uw vaste publiek en uw bekende donateurs. Met deze ervaring leert u hoe u het (nog) beter kunt aanpakken. Bovendien helpt het als u kunt laten zien dat er al een startfinanciering is voor het project.

6 – Houd de voortgang bij

Leg de voortgang van het project vast, bijvoorbeeld met een aparte pagina op uw website. Houd daarnaast ook iedereen die heeft bijgedragen aan het project regelmatig op de hoogte, ook als er geen nieuws is te melden of als er vertraging ontstaat.

7 – Sluit het project goed af

Zorg voor een feestelijke afsluiting van het project, waarbij alle donateurs en betrokkenen welkom zijn.

Geef na een jaar alle betrokkenen een update: hoe staat het er nu voor? Laat zien dat de resultaten duurzaam zijn. Kijk ook of u de mensen die aan uw project hebben bijgedragen, blijvend aan uw organisatie kunt binden.

DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT