Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Crowdsourcing betekent dat u voor een bepaald project de hulp inroept van het algemene publiek: de ‘crowd’. Het kan gaan om een bijdrage in kennis, ideeën of materialen. Bij crowdfunding vraagt u het publiek om een bijdrage in geld. Crowdsourcing is een goede manier om een breed publiek heel direct bij uw kerkgebouw te betrekken.
Een paar voorbeelden:
Elke crowdsourcing staat of valt met een goed doordacht plan en een soepele organisatie. Een crowdfunding-campagne bijvoorbeeld vraagt heel veel tijd en aandacht: de financiële administratie, de projectadministratie, de contacten met uw donateurs, de marketing… Kunt u garanderen dat u dit allemaal kunt waarmaken? Een half gelukt plan is vaak een mislukt plan. Dat is vervelend voor uw donateurs en schadelijk voor uw reputatie.
Check voor crowdsourcing:
Erfgoedhuis Zuid-Holland maakte in samenwerking met het platform Erfgoedvrijwilliger.nl een cursusvideo over crowdsourcing.
Met crowdfunding doet u een brede, algemene oproep voor een financiële gift. Als veel mensen een kleine donatie doen, levert dat opgeteld toch een groot bedrag op. Crowdfunding wordt vooral ingezet voor financieringen van projecten die 20.000 tot 250.000 euro kosten. Kerkbeheerders zetten het bijvoorbeeld in voor de restauratie van een orgel of het verduurzamen van het dak.
Denk eerst uw idee van begin tot eind door en zet een goede organisatie op touw.
Check:
U wilt uw donateurs niet teleurstellen met een mislukt project. Kijk of u het project kunt opdelen in fasen. Gaat het bijvoorbeeld om de restauratie van het kerkorgel, restaureer dan pijp voor pijp. Zorg er ook voor dat de resultaten duurzaam zijn.
Welke tegenprestatie kunt u uw donateurs bieden?
Check:
Hoe vindt u donateurs voor uw project? Wat maakt het aantrekkelijk om bij te dragen aan dit project?
Pak het niet meteen groots aan, maar begin met een pilot om de eerste fase van het project voor elkaar te krijgen. Richt u eerst op uw vaste publiek en uw bekende donateurs. Met deze ervaring leert u hoe u het (nog) beter kunt aanpakken. Bovendien helpt het als u kunt laten zien dat er al een startfinanciering is voor het project.
Leg de voortgang van het project vast, bijvoorbeeld met een aparte pagina op uw website. Houd daarnaast ook iedereen die heeft bijgedragen aan het project regelmatig op de hoogte, ook als er geen nieuws is te melden of als er vertraging ontstaat.
Zorg voor een feestelijke afsluiting van het project, waarbij alle donateurs en betrokkenen welkom zijn.
Geef na een jaar alle betrokkenen een update: hoe staat het er nu voor? Laat zien dat de resultaten duurzaam zijn. Kijk ook of u de mensen die aan uw project hebben bijgedragen, blijvend aan uw organisatie kunt binden.