Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Sociale media zijn populair en leuk. Maar als u ze wilt inzetten voor uw zakelijke communicatie, gebruikt u ze om een doel te bereiken. Is het doel ‘beter contact krijgen met mijn publiek’, dan zijn daar ook andere middelen voor. Bekijk de tips onderaan deze pagina.
In de praktijk zijn alle doelgroepen op elk platform te vinden. Baseer de keus voor een platform dus liever op de functies die het heeft. Sluiten die aan op uw communicatiedoel?
Op het platform volgt u het nieuws en ontwikkelingen in uw vakgebied, de interessen van uw doelgroep, de reacties van uw publiek, de activiteiten van uw collega’s en van uw concurrenten. U bent dus altijd een Volger.
Maar bent u ook een Poster? Actief zijn op sociale media is niet iets dat u ‘er even bij doet’. Een account met een handjevol volgers en berichten met nauwelijks of geen reacties zijn geen reclame voor uw organisatie. Kies de rol van Poster alleen als u het volgende kan garanderen, en wel over langere tijd:
Natuurlijk kunt u op sommige platforms Volger zijn en op andere Poster.
Open een account voor uw organisatie, niet voor u als persoon. Onderzoek welke opties het platform daartoe biedt. Een betaald account is lang niet altijd nodig.
De profielpagina is uw visitekaartje. Denk dus aan: profilering, huisstijl, profielfoto en logo. Laat uw account en uw berichten naadloos aansluiten op uw website.
Bent u een actieve Poster? Plaats dan een link naar uw account op uw website en in uw nieuwsbrief. Bent u slechts Volger? Dan kunt u dat beter achterwege laten.
Vergeet ten slotte niet om uw account veilig te houden!
Onderschat niet hoeveel tijd en inzet het kost om actief te zijn op sociale media. Enkele tips:
Sociale media zijn echt niet de enige manier om publiek aan u te binden.
Tips: