Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Hoe zet ik sociale media in?

Sociale media zijn een uitstekende manier om snel, direct én gratis met uw publiek in contact te komen. Er is een breed scala aan platforms, elk met een eigen, unieke kracht. Hoe maakt u er optimaal gebruik van?

Check vooraf

  1. Wat is het communicatiedoel?
  2. Wat zijn mijn doelgroepen?
  3. Wat is mijn communicatieboodschap?
  4. Hoe ga ik mijn doelgroep bereiken?
  5. Hoe sluit het aan op mijn profilering en huisstijl?

Sociale media zijn populair en leuk. Maar als u ze wilt inzetten voor uw zakelijke communicatie, gebruikt u ze om een doel te bereiken. Is het doel ‘beter contact krijgen met mijn publiek’, dan zijn daar ook andere middelen voor. Bekijk de tips onderaan deze pagina.

Stap 1 – Kies een of meer platforms

In de praktijk zijn alle doelgroepen op elk platform te vinden. Baseer de keus voor een platform dus liever op de functies die het heeft. Sluiten die aan op uw communicatiedoel?

  • Facebook: het grootste en meest algemene platform
  • YouTube: voor korte en langere video’s. U kunt de video’s insluiten in uw website en in uw posts op andere platforms
  • Instagram: voor aansprekende (sfeer)beelden
  • Pinterest: voor beelden, met de nadruk op design
  • LinkedIn: voor de uitwisseling van kennis en nieuws met uw zakelijke contacten
  • X: om nieuws op de voet te volgen; bijvoorbeeld voor lobby

Stap 2 – Bepaal uw rol op het platform

Op het platform volgt u het nieuws en ontwikkelingen in uw vakgebied, de interessen van uw doelgroep, de reacties van uw publiek, de activiteiten van uw collega’s en van uw concurrenten. U bent dus altijd een Volger.

Maar bent u ook een Poster? Actief zijn op sociale media is niet iets dat u ‘er even bij doet’. Een account met een handjevol volgers en berichten met nauwelijks of geen reacties zijn geen reclame voor uw organisatie. Kies de rol van Poster alleen als u het volgende kan garanderen, en wel over langere tijd:

  • U kunt elke week ten minste één eigen bericht plaatsen. Dus niet: berichten van anderen doorsturen
  • U kunt goed met sociale media overweg en bent in staat aantrekkelijke content te maken
  • U heeft tijd en zin om de reacties op uw berichten direct te beantwoorden én om regelmatig te reageren op berichten van uw contacten

Natuurlijk kunt u op sommige platforms Volger zijn en op andere Poster.

Stap 3 – Richt uw account in

Open een account voor uw organisatie, niet voor u als persoon. Onderzoek welke opties het platform daartoe biedt. Een betaald account is lang niet altijd nodig.

De profielpagina is uw visitekaartje. Denk dus aan: profilering, huisstijl, profielfoto en logo. Laat uw account en uw berichten naadloos aansluiten op uw website.

Bent u een actieve Poster? Plaats dan een link naar uw account op uw website en in uw nieuwsbrief. Bent u slechts Volger? Dan kunt u dat beter achterwege laten.

Vergeet ten slotte niet om uw account veilig te houden!

Tips

Onderschat niet hoeveel tijd en inzet het kost om actief te zijn op sociale media. Enkele tips:

  • Schakel studenten Communicatie in via hogescholen of stagebedrijven. Maar let wel op de continuïteit
  • Kijk vooruit: leg een communicatiekalender aan. Veel data staan al lang van tevoren vast, zoals jubilea of internationale feestdagen
  • Leg een beeldbank aan. Dat maakt het zoeken naar afbeeldingen en de bijbehorende credits veel makkelijker
  • Mogen uw posts gedeeld worden? Voorkom dan misverstanden, en wees voorzichtig met grappen en met jargon
  • Let op de privacy en auteursrecht
  • Meng u niet in heikele discussies, tenzij het van pas komt bij uw lobbydoelstelling
  • Lid worden van een groep op het platform? Check eerst of de groep past bij uw communicatiedoel en profilering
  • Check regelmatig hoe uw account eruitziet voor het algemene publiek

Zonder sociale media toch beter contact met uw publiek?

Sociale media zijn echt niet de enige manier om publiek aan u te binden.

Tips:

  • Profileer uw medewerkers op de website; nodig uit om contact op te nemen
  • Regel aanmeldingen voor evenementen niet via een anoniem inschrijfformulier, maar via een enthousiaste medewerker; een uitstekende basis voor een trouwe klantenkring
  • Zorg voor een soepel lopend secretariaat, zodat mensen die contact met u opnemen, snel en passend antwoord krijgen
  • Hoe klinkt uw antwoordapparaat?
  • Evenementen in het kerkgebouw? Laat u zien en meng u onder het publiek
  • Werk samen met andere organisaties; deel elkaars publiek en klantenkring
DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT