Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Stakeholder participatie

'Stakeholders' zijn belanghebbenden: personen, organisaties of losse groepen waarmee u een bepaald belang deelt. U komt bijvoorbeeld in contact met omwonenden rond de sociale veiligheid in de wijk, met de arbo-dienst rond de werkplek van uw medewerkers, of met een erfgoedinstelling rond de monumentale waarde van het kerkgebouw. Hoe u met stakeholders omgaat, hangt nauw samen met wat u wilt bereiken. Wilt u uw eigen doel bereiken - of spant u zich in voor goede samenwerkingsrelaties?

Wat is stakeholder participatie?

Bij stakeholder participatie staat het gedeelde belang centraal. Als beheerder van een monumentaal kerkgebouw bevindt u zich midden in de samenleving en draagt u een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Samen met andere betrokkenen wilt u hieraan positief bijdragen. Sterke samenwerkingsverbanden zijn daarbij essentieel. Stakeholder participatie helpt bij het opbouwen van waardevolle relaties en gemeenschappelijke doelen.

Stakeholder participatie sluit nauw aan op public relations. Uw stakeholders zijn uw ‘partners’.

Maatwerk

Voor stakeholder participatie is geen vaste aanpak te geven. Het is altijd maatwerk, afhankelijk van het vraagstuk, de betrokken partijen en de maatschappelijke context.

Wat kenmerkt stakeholder participatie?

  • Een open houding ten opzichte van de (potentiële) partijen
  • Gelijkwaardigheid tussen de partijen
  • Het onderhouden van goede relaties is niet alleen middel, maar ook doel op zich
  • De partijen streven naar een gemeenschappelijke visie op het vraagstuk
  • Dialoog is daarbij een belangrijk instrument

Checklist stakeholder participatie

Hieronder vindt u een uitgebreide lijst met aandachtspunten die bij samenwerking met stakeholders een rol kunnen spelen. Verloopt de samenwerking moeizaam of traag? Met deze vragen ontdekt u mogelijke oorzaken en krijgt u handvatten om samen sneller vooruitgang te boeken.

Het vraagstuk

  • Wat is de voorgeschiedenis van het overleg? Wie nam het initiatief en waarom?
  • Welke partijen namen al deel aan het overleg? Wat was/is hun rol?
  • Hoe en waarom bent u bij het vraagstuk/overleg betrokken geraakt?
  • Waar vloeit de betrokkenheid van de partners uit voort: wettelijke verplichting, marketing, missie/visie…?
  • Welke beleidsterreinen zijn van toepassing op het vraagstuk?
  • En op welke niveaus: lokaal, regionaal, nationaal?
  • Welke maatschappelijke belangen raken aan het vraagstuk?
  • Hoe krijgt ‘participatie’ in dit overleg vorm?

De stakeholders

  • Maak een ‘stakeholder mapping’: breng uw stakeholders in kaart. Welke personen, groepen en organisaties hebben met uw organisatie of met uw project te maken? Tot welke sector behoren deze stakeholders, waar houden ze zich mee bezig, wat willen ze bereiken, hoe gaan ze te werk? Ziet u geen stakeholders over het hoofd?
  • Vertegenwoordigen de organisaties die aan het overleg deelnemen ook echt de groepen en belangen waar het om gaat?
  • Leer de stakeholders kennen: bekijk hun websites, lees hun beleidsplannen en jaarverslagen. Ga bij hen op bezoek en spreek verschillende mensen uit de organisatie.
  • Vanuit welke motieven nemen de stakeholders deel? Niet altijd zijn partners hier open en eerlijk over. En binnen één organisatie kunnen personen er verschillend over denken.
  • Hoe zijn de onderlinge relaties tussen de overlegpartners?
  • Houd een open blik. Ga niet uit van vooronderstellingen of eerste indrukken. Deel mensen en organisaties niet bij voorbaat in hokjes in.

Strategie

  • Welke visies hebben de deelnemende stakeholders op het vraagstuk? Verschillen en overeenkomsten
  • Welke kansen en beperkingen biedt de maatschappelijke context: lokaal, regionaal, nationaal?
  • Welke vaardigheden en expertise heeft de overleggroep in huis om een constructieve bijdrage te leveren aan het vraagstuk?
  • Bestaan er al initiatieven die zich voor hetzelfde belang inzetten? Kan uw groep daarop aansluiten? Heeft uw groep een unieke meerwaarde? Hoe voorkomt u dat u het wiel opnieuw uitvindt, of dat u concurrent wordt voor hetzelfde doel?
  • Welke vorm van samenwerking is het meest geschikt: los netwerk, actiegroep, vereniging…?
  • Mensen, organisaties en de maatschappij zijn in beweging: moeten plannen worden bijgesteld?

Samenwerking

  • Is overleg op formeel of functieniveau nodig – of juist tussen medewerkers die inhoudelijk betrokken zijn bij het vraagstuk?
  • Hebben de deelnemers van het overleg het mandaat van de organisatie?
  • Wat is de unieke meerwaarde van elk van de stakeholders? Sluit de taakverdeling daarop aan?
  • Lijkt er sprake van belangenverstrengeling?
  • Hoe zijn de onderlinge persoonlijke relaties? Is er een ‘klik’?
  • Is er aandacht voor het sociale groepsproces?
  • Verloopt de informatievoorziening tussen de betrokkenen soepel genoeg?
  • Wat is ieders rol in het overleg: luisterend, initiatiefnemend, adviserend…?
  • Stellen de deelnemers zich constructief op bij conflicten? Staat het gezamenlijk belang voldoende centraal?
  • Wordt de samenwerking goed afgesloten?

Resultaten

  • Zit er genoeg schot in het overleg?
  • Zijn de vergaderingen efficiënt?
  • Worden uitkomsten van enquetes, spreekuren of rondvragen ook echt gebruikt?
  • Wordt er toegewerkt naar concrete (eind)producten, zoals een beleidsadvies, tentoonstelling, publicatie, handleiding…?
  • Worden de gemaakte stappen vastgelegd? Zodat iedereen kan zien wat er tot stand is gebracht?
  • Is er een eindverslag en eindevaluatie, die gebruikt kan worden door alle deelnemers van het overleg?
DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT