Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Checklist | 10-Punten check voor élk communicatieproduct

Vormgeving, auteursrecht, privacy: het zijn zaken waar u bij elk communicatieproduct mee te maken kunt krijgen. Check met deze lijst of u niets over het hoofd heeft gezien.

1 – Gebruikt u tekst, foto’s of muziek die door iemand anders is gemaakt?

  • Check het auteursrecht van de maker
  • Heeft u toestemming om het te publiceren?
  • Heeft u de credits duidelijk vermeld?

2 – Gebruikt u een foto, film of tekening waarop iemand herkenbaar is afgebeeld?

  • Check het auteursrecht van de maker
  • Had de afgebeelde persoon opdracht gegeven tot het portret? Check het portretrecht
  • Kunt u het publiceren met het oog op privacy?

3 – Geeft u opdracht tot het maken van teksten, beeldmateriaal, of  het hele communicatieproduct?

  • Check en regel het auteursrecht
  • Zijn de afspraken samen goed vastgelegd bij de briefing?
  • Is afgesproken wie wat aanlevert? En wie contactpersoon is?

4 – Voldoet alles aan de privacywetgeving?

  • Check de privacywetgeving
  •  Is de communicatie-activiteit in overeenstemming met uw eigen privacyreglement?

5 – Is de vormgeving van uw communicatieproduct in orde?

  • Sluit de vormgeving aan op uw communicatiedoel? Op de doelgroepen? Op de boodschap?
  • Sluit de vormgeving aan op uw profilering en huisstijl?

6 – Gebruikt u verschillende communicatieproducten: zijn ze op elkaar afgestemd?

  • Staan alle basisgegevens, zoals namen en data, in alle producten hetzelfde?
  • Hebben alle producten dezelfde vormgeving? (tenzij er een goede reden is om ervan af te wijken)
  • Staat er één centraal bericht op uw website? (Mocht er iets veranderen, dan is een bericht op de website immers sneller aan te passen dan een flyer)

7 – Zijn andere partijen betrokken bij het communicatieproduct: is alles goed met hen afgestemd?

  • Communicatiedoel, doelgroepen, boodschap, vormgeving en profilering
  • Welke partij is (eind)verantwoordelijk?
  • Onderlinge taakverdeling: wie levert wat aan?
  • Planning en deadlines
  • Welke partij geldt als afzender? Welke logo’s worden vermeld? Wat komt in het colofon?
  • Hoe wordt het communicatieproduct verspreid? Wie coördineert? Wie stelt de verzendlijst op?
  • Privacyregels
  • Auteursrecht
  • Hoe worden de kosten en opbrengsten verdeeld?

8 – Heeft u een goede verzendlijst voor de verspreiding van uw communicatieproduct?

9 – Is uw digitale account veilig?

10 – Is uw product goed gearchiveerd?

  • Kunnen uw medewerkers snel de goede en actuele versie van uw communicatieproduct vinden? Zowel de papieren als digitale versie?
  • Zijn alle oude versies van opgeborgen en gearchiveerd? En de conceptversies?
DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT