Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Checklist | 10-Punten check voor élk communicatieproduct
Vormgeving, auteursrecht, privacy: het zijn zaken waar u bij elk communicatieproduct mee te maken kunt krijgen. Check met deze lijst of u niets over het hoofd heeft gezien.
1 – Gebruikt u tekst, foto’s of muziek die door iemand anders is gemaakt?
Check het auteursrecht van de maker
Heeft u toestemming om het te publiceren?
Heeft u de credits duidelijk vermeld?
2 – Gebruikt u een foto, film of tekening waarop iemand herkenbaar is afgebeeld?
Check het auteursrecht van de maker
Had de afgebeelde persoon opdracht gegeven tot het portret? Check het portretrecht
Kunt u het publiceren met het oog op privacy?
3 – Geeft u opdracht tot het maken van teksten, beeldmateriaal, of het hele communicatieproduct?
Check en regel het auteursrecht
Zijn de afspraken samen goed vastgelegd bij de briefing?
Is afgesproken wie wat aanlevert? En wie contactpersoon is?
4 – Voldoet alles aan de privacywetgeving?
Check de privacywetgeving
Is de communicatie-activiteit in overeenstemming met uw eigen privacyreglement?
5 – Is de vormgeving van uw communicatieproduct in orde?
Sluit de vormgeving aan op uw communicatiedoel? Op de doelgroepen? Op de boodschap?
Sluit de vormgeving aan op uw profilering en huisstijl?
6 – Gebruikt u verschillende communicatieproducten: zijn ze op elkaar afgestemd?
Staan alle basisgegevens, zoals namen en data, in alle producten hetzelfde?
Hebben alle producten dezelfde vormgeving? (tenzij er een goede reden is om ervan af te wijken)
Staat er één centraal bericht op uw website? (Mocht er iets veranderen, dan is een bericht op de website immers sneller aan te passen dan een flyer)
7 – Zijn andere partijen betrokken bij het communicatieproduct: is alles goed met hen afgestemd?
Communicatiedoel, doelgroepen, boodschap, vormgeving en profilering
Welke partij is (eind)verantwoordelijk?
Onderlinge taakverdeling: wie levert wat aan?
Planning en deadlines
Welke partij geldt als afzender? Welke logo’s worden vermeld? Wat komt in het colofon?
Hoe wordt het communicatieproduct verspreid? Wie coördineert? Wie stelt de verzendlijst op?
Privacyregels
Auteursrecht
Hoe worden de kosten en opbrengsten verdeeld?
8 – Heeft u een goede verzendlijst voor de verspreiding van uw communicatieproduct?
9 – Is uw digitale account veilig?
10 – Is uw product goed gearchiveerd?
Kunnen uw medewerkers snel de goede en actuele versie van uw communicatieproduct vinden? Zowel de papieren als digitale versie?
Zijn alle oude versies van opgeborgen en gearchiveerd? En de conceptversies?