Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Topic list | Alles over uw interne organisatie

Hoe groot of klein uw organisatie ook is: als alle schakels goed op elkaar inhaken, bent u slagvaardig en toekomstbestendig. Schenk dus volop aandacht aan uw beleidsplan, uw secretariaat, ict, het bestuur, uw medewerkers en de interne communicatie.

Uw organisatie: een introductie

Henk van Koeveringen, Kerkrentmeester bij de Lebuïnuskerk in Deventer, neemt ons mee in de praktijk. Dit indrukwekkende kerkgebouw is eigendom van de Protestantse Gemeente Deventer, maar het zakelijke beheer is ondergebracht in een aparte stichting. Hoe verdeel je dan de taken? Hoe maak je goede werkafspraken?

Het bestuur

Een goed functionerend bestuur is essentieel voor de groei en bloei van uw organisatie. De ervaring leert dat vooral bestuursleden met hart voor de zaak waardevol zijn: zij denken graag mee, nemen initiatieven en zetten zich actief in. Zulke bestuursleden heeft u nodig!

Beleidsplannen

Een sterk beleidsplan is meer dan doelen stellen voor de toekomst. Het is dé basis voor uw héle organisatie. Gebruik beleidsplannen als leidraad bij al uw activiteiten.

U start met het formuleren van uw missie en visie. In een strategisch plan beschrijft u de aanpak waarmee u zich de komende jaren voor deze missie zult inzetten. In een jaarplan legt u de specifieke activiteiten vast die u wilt ondernemen om deze doelen te bereiken. In het jaarverslag noteert u de opbrengst van de activiteiten van het afgelopen jaar en stelt u een evaluatie op.

Het secretariaat

Het secretariaat is de spil van uw organisatie. Hier komt alle informatie samen die nodig is om de organisatie goed te laten draaien. Het is het centrale aanspreekpunt voor uw medewerkers én voor uw klanten en publiek. Investeer daarom in een goed georganiseerd secretariaat dat op rolletjes loopt!

Effectief vergaderen

Over vergaderingen wordt vaak gemopperd, en terecht: ze zijn lang niet altijd zinvol. De gouden tip: besef dat vergaderingen niet bedoeld zijn om iedereen bij te praten, maar om samen vooruit te komen. Verspil daarom geen kostbare tijd aan informatie die u vooraf had kunnen delen. Bereid uw vergaderingen goed voor en vraag hetzelfde van de deelnemers, zodat iedereen meteen tot de kern kan komen.

Interne communicatie

Een goede interne communicatie omvat meer dan top-down informeren vanuit de leiding. Het betekent dat zowel u als uw medewerkers goed op de hoogte zijn van wat er speelt.

Projectmanagement

Of het nu om een groot evenement gaat, een meerjarig restauratieproject of om een kleine activiteit: het is altijd belangrijk om het overzicht te houden. Soms heeft u genoeg aan een simpele checklist, soms zal een projectmanagementtool nodig zijn.

DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT