Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Checklist | Mijn kerkgebouw in kaart brengen

Bent u benieuwd wat er allemaal nog méér mogelijk is met uw kerkgebouw? Een overzicht van uw huidige situatie is een goed startpunt. U hoeft de checklist hieronder niet uitputtend in te vullen om toch een aardig beeld te krijgen. Zo komt u sneller goede aanknopingspunten op het spoor én kunt u beter inschatten op welke knelpunten een mooi idee zal stuiten. Bovendien neemt u een (duur) adviesbureau een hoop werk uit handen.

Hoe gebruikt u deze checklist?

Tips:

  • Neem de checklist door met uw medewerkers en maak er een leuke activiteit van
  • Kijk met een open blik, spreek nog geen oordeel of verwachting uit. Zeg niet: ‘Over drie jaar zal er geen kerkbezoek meer zijn’ maar ‘In de afgelopen vijf jaar is het kerkbezoek gehalveerd’. Wie weet wat de toekomst brengt!
  • Gebruik goede informatiebronnen en zoek naar onderbouwingen.

Over welke middelen beschikt u nu?

Het terrein

  • Hoe groot is het gehele terrein?
  • Wat is erop te vinden? Bijgebouwen, kerkhof, tuin, standbeelden, groen erfgoed…
  • Hoe is de afscherming van het terrein?
  • ….

Kerkgebouw

  • Wie is eigenaar? Wie is beheerder?
  • Welke partijen hebben formeel zeggenschap over het kerkgebouw en over wat erbij hoort?
  • Heeft het kerkgebouw een monumentale status? Op basis waarvan?
  • Welke denominaties hebben hun stempel gedrukt op het kerkgebouw?
  • Aan welke heilige is het kerkgebouw gewijd?
  • Speelde het kerkgebouw een rol in historische gebeurtenissen?
  • Wie waren de architect, bouwmeester, glazenier, orgelbouwer…?
  • Zijn er grote restauraties geweest? Wanneer en waarvan?
  • Wat is op dit moment de staat van het onderhoud? Welk onderhoud staat gepland?
  • Hoeveel zitplaatsen telt de kerkruimte?

Voorzieningen en infrastructuur

  • Welke sanitaire voorzieningen zijn er?
  • Hoe is de elektriciteit?
  • Hoe is de verwarming?
  • Hoe is de riolering?
  • Hoe is de watervoorziening?
  • Hoe is de akoestiek?
  • Is er een audiovisuele installatie?
  • Is het gebouw toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking?
  • Voldoet het kerkgebouw aan alle veiligheidsvoorschriften? Denk ook aan: nooduitgang, brandblussers, camera…

Nevenruimten

  • Welke nevenruimten zijn er? Bijvoorbeeld: keuken, pantry, kantoor, garderobe, opslagruimte…
  • In welke staat zijn ze?
  • Hoe zijn hier de voorzieningen?

Interieur en inboedel

  • Wat behoort tot het interieur? In welke staat is het?
  • Staan de kerkbanken los of vast?
  • Is er een podium? Is er ruimte voor een of meer podia?
  • Wat behoort tot de inboedel? Is er roerend cultureel erfgoed, bijzondere kunstwerken?
  • Is er een kerkorgel? Een vleugel?
  • Zijn er bijzondere glas-in-loodramen?

Bijgebouwen

  • Hoe is de staat van de bijgebouwen?
  • Hoe zijn de voorzieningen en de infrastructuur van de bijgebouwen?

Organisatie

  • Is uw organisatie een rechtspersoon?
  • Hoeveel medewerkers zijn eraan verbonden? Betaald en onbetaald, aantal fte …
  • Welke afdelingen zijn er: secretariaat, administratie, personeelszaken, marketing …
  • Hoe is het bestuur georganiseerd? Is er een directie?
  • Hoe zit het met de interne betrokkenheid, capaciteit, professionaliteit?
  • Is er kantoorruimte? Hoe zijn de kantoorvoorzieningen?
  • Wat is het huidige beleidsplan?

Gebruikers

  • Welke huurders en vaste gebruikers zijn er voor het kerkgebouw?
  • Welke huurders en vaste gebruikers zijn er voor de bijgebouwen?
  • Hoe vaak wordt de kerk gebruikt voor religieuze vieringen? Door welke groepen?
  • Worden er ook incidenteel andere activiteiten gehouden? Bijv: concerten, exposities, rondleidingen, vergaderingen, recepties…

Communicatie

  • Welke communicatiemiddelen gebruikt u?
  • Hoe ziet uw huidige publiek eruit: de bezoeker van evenementen, bezoekers website, ledenbestand, donateurs, volgers van sociale media-platfoms, …
  • Wat zijn de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken?

Stakeholders

  • Welke externe partijen zijn bij uw kerkgebouw betrokken? Denk aan: omwonenden, de gemeente, historische verenigingen, erfgoedinstellingen…

Financiën

  • Welke vaste lasten heeft u: verzekeringen, onderhoud, gas/elektra/water, internet, belastingen, personeel…
  • Wat zijn de overige kosten: toeleveranciers, freelancers, lidmaatschappen…
  • Welke bronnen van inkomsten heeft u: verhuur, donaties, subsidies, abonnementen, horeca…
  • Welke kosten voor onderhoud en restauratie staan op uw lijst?
  • Wat is de marktwaarde van uw kerkgebouw bij verkoop?

Hoe ziet uw maatschappelijke context eruit?

Inventariseer ook welke externe omstandigheden en ontwikkelingen invloed kunnen hebben op uw kerkgebouw en op uw organisatie:

  • Wat zegt het bestemmingsplan over uw wijk?
  • Hoe kunt u uw wijk, dorp/stad, regio karakteriseren?
  • Wat zijn de toeristische trekpleisters in de omgeving? Zijn er wandel- of fietsroutes die langs het kerkgebouw voeren?
  • Welke terugkerende evenementen worden plaatselijk georganiseerd: markt, kermis, festivals…
  • Is er horeca in de buurt?
  • Hoe goed is het kerkgebouw bereikbaar met het openbaar vervoer?
  • Welke parkeergelegenheid is er?
  • Hoe is de ophaal van vuilnis geregeld?
  • Welke beleidsplannen op lokaal, regionaal en nationaal niveau raken uw kerkgebouw?
  • Hoe sterk is de lokale/regionale politiek betrokken bij uw kerkgebouw of organisatie?
  • Wat is de profilering van andere kerkgebouwen in de buurt? Welke activiteiten organiseren zij?
DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT