Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Stappenplan | Erfgoed inventariseren

Uw kerkgebouw volledig in kaart brengen is een onmogelijke opgave. Maar een goede, doelgerichte inventarisatie is van onschatbare waarde. En met onze praktische tips wordt het werk een stuk overzichtelijker. Als u de klus koppelt aan crowdsourcing of verwerkt in een cursus of rondleiding, heeft u er meteen extra profijt van!

Waarom inventariseren?

Een goed overzicht van wat u in huis heeft, is om allerlei redenen noodzakelijk én handig:

  • u heeft het nodig bij het afsluiten van verzekeringen
  • u kunt nagaan wat de schade is bij een calamiteit
  • het dient als bewijs bij diefstal
  • het is de basis voor een restauratieplan
  • het is de basis voor een collectiehulpverleningsplan
  • het helpt bij het nadenken over nieuw gebruik van uw kerkgebouw
  • het helpt bij een goede overdracht bij sluiting of herbestemming van het kerkgebouw
  • het biedt aanknopingspunten voor uw profilering, marketing en voor communicatie-activiteiten zoals rondleidingen

Stap 1 – Verzamel wat u al heeft

Een inventarisatie van uw kerkgebouw hoeft geen overweldigende klus te zijn. Verzamel om te beginnen alle lijsten en overzichten die al beschikbaar zijn. Denk aan lijsten voor verzekeringen of restauratierapporten. Noteer wat het document beschrijft en wanneer het is opgesteld. Bewaar alle overzichten op één centrale plek en zorg dat ze digitaal veilig zijn. Dan bent al goed op weg.

Stap 2 – Stel vast wat u nog mist

Bepaal wat u nog in kaart wil brengen en waarom. Wilt u uw verzekering updaten? Bent u op zoek naar nieuwe gebruiksmogelijkheden?

Wat heeft prioriteit? Hoe uitgebreid en nauwkeurig dient de inventarisatie te zijn?

Denk aan:

  • het kerkgebouw zelf
  • de bijgebouwen en het bijbehorende terrein
  • de objecten die zich in en om het kerkgebouw bevinden
  • archiefstukken, bijzondere boeken, beeld- en geluidsmateriaal
  • de architectuur, geschiedenis en verhalen rond het erfgoed

Stap 3 – Organiseer het werk

Maak een grote klus overzichtelijk door het op te delen in kleinere deelprojecten. Heeft uw verzekering een update nodig, verdeel de objecten dan bijvoorbeeld in: het koperwerk, de schilderijen, het liturgisch vaatwerk, meubels, installaties…

Roep de hulp in van vrijwilligers of een stagiair. Of schakel het brede publiek in via crowdsourcing. Extra handen maken het werk lichter én leuker! U vergroot meteen het draagvlak voor uw kerkgebouw.

Is het organisatiewerk straks afgerond? Organiseer dan een lezing, cursus of rondleiding. Zo deelt u het resultaat en geeft u het project een mooie afsluiting.

Stap 4 – Maak gebruik van bestaande handleidingen

Maak gebruik van bestaande formulieren en handleidingen voor de inventarisatie en registratie. Kijk welke u nodig heeft en/of het beste aansluit bij uw vraag.

Vul in wat u weet. Weet u het niet zeker of twijfelt u? Noteer dan een vraagteken. Anders komen er misschien verkeerde gegevens in omloop.

Noteer eventueel ook in welke ruimte een object zich bevindt, in welke staat het is, wie de eigenaar is, en of er eventueel auteursrechten op rusten. Het liefst komt er ook een goede foto bij.

Kerkcollectie Digitaal

Museum Catharijneconvent beheert de nationale database van religieus erfgoed. Hierin staat informatie over kerkinterieurs en roerende religieuze voorwerpen. De kans is groot dat het museum ook gegevens over uw kerkgebouw in huis heeft. Maak een account aan om in te loggen op Kerkcollectie Digitaal en bekijk wat er al is vastgelegd over uw collectie. Bovendien kunt u  de gegevens makkelijk aanvullen of corrigeren. Zo heeft u altijd een actueel overzicht van uw erfgoed.

DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT