Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
Een online mailprogramma is een goedkoop – vaak zelfs gratis – communicatiemiddel dat u voor alle communicatiedoelen kunt inzetten. Gebruik het om nieuwsbrieven te versturen, om roosterwijzigingen door te geven aan uw medewerkers, of om reclame te maken voor nieuwe producten.
Verstuurt u regelmatig berichten per e-mail naar uw achterban? Dan biedt het aanmaken van een digitale nieuwsbrief veel voordelen.
Een digitale nieuwsbrief is responsief: of u de nieuwsbrief nu ontvangt op uw telefoon, tablet of computer, het bericht is altijd goed leesbaar. Daarnaast is het veel lichter voor de inbox van de ontvanger dan een zware e-mailbijlage.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vereist dat u van alle abonnees kunt bewijzen dat ze expliciet toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van uw post. Met een digitale mailing is dat met één vinkje geregeld.
U hoeft de lijst van abonnees niet meer zelf bij te houden. Abonnees kunnen zichzelf aan- en afmelden via een linkje in de nieuwsbrief. Het programma houdt ook bij welke e-mailadressen niet meer werken. Zo is uw adreslijst altijd up-to-date. U kunt de adreslijst op elk moment downloaden.
Mensen kunnen zich heel makkelijk aanmelden voor de nieuwsbrief. Een mooie kans om uw achterban moeiteloos te laten groeien!
Er zijn verschillende aanbieders voor online mailprogramma’s. Elk programma werkt net wat anders, daarom geven we hier enkele algemene tips. Wie voldoende digitaal vaardig is, kan zelf aan de slag. Schakel bij twijfel liever een professional in: een digitale nieuwsbrief is immers een belangrijk visitekaartje van uw organisatie.
Vergelijk verschillende aanbieders van de online dienst. Houd bij de keuze rekening met de privacywetgeving. U blijft zelf namelijk verantwoordelijk voor een zorgvuldige omgang met de gegevens van uw abonnees. Is de aanbieder gevestigd in Europa? Dan is deze gehouden aan de AVG (in het Engels: GDPR).
Kijk ook hoe uitgebreid de vormgevingsopties zijn en hoe gebruiksvriendelijk het programma is.
Engelstalige programma’s zijn ook bruikbaar voor het Nederlands, maar u moet wel alles vertalen voor uw publiek.
Let bij het openen van een account op de digitale veiligheid. Gebruikt u een veilig wachtwoord? Welk telefoonnummer is gekoppeld aan de tweetrapsverificatie?
Bedenk welke doelgroepen u wilt aanschrijven en maak de adreslijsten (‘lists’ in Engelstalige programma’s). U kunt de adressen handmatig invoeren, maar meestal kunt u ook een Excelbestand uploaden.
Houd rekening met de AVG: heeft u toestemming om deze mensen aan te schrijven? Welke gegevens heeft u echt van hen nodig?
In het programma kunt u kiezen voor een template: een kant-en-klaar sjabloon. U kunt het sjabloon ook helemaal zelf ontwerpen. Laat het sjabloon maken door iemand met gevoel voor stijl en precisie. Gebruik in elk geval de huisstijl en het logo.
Als mensen zich aan- of afmelden voor uw nieuwsbrief, krijgen ze automatisch een antwoordbericht. Vergeet niet om alle antwoordformulieren aan te passen aan uw wensen.
Meld uzelf aan en af voor de nieuwsbrief, en oefen met een testronde.
Check ook of de nieuwsbrief op allerlei apparaten even goed overkomt: laptop, tablet, telefoon.
Vergeet niet om de online dienst te melden in uw privacyreglement. Voor de AVG geldt de aanbieder van de dienst als ‘verwerkingsverantwoordelijke’.
Alles klaar? Het programma maakt een link naar het inschrijfformulier aan. Plaats deze link op uw website en op uw sociale media.