Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

MVO voor kerkbeheerders: 7 vuistregels

Maatschappelijk verantwoord ondernemen - hebben kerkbeheerders daarmee te maken? Jazeker! Elke organisatie heeft immers een bedrijfsvoering. Ook kleine organisaties voor kerkbeheer. U koopt bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen in, u beheert een bankrekening, en sluit een energiecontract af. Met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) kijkt u hoe u dergelijke werkprocessen kunt verbeteren opdat ze bijdragen aan een betere wereld.

Wat is MVO?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) houdt in dat u in uw hele bedrijfsvoering bewust rekening houdt met mens en milieu. Bijvoorbeeld door te letten op uw energieverbruik, op een goede werkplek voor uw medewerkers en op uw inkoop. MVO is niet exclusief voor grote bedrijven, maar is bedoeld voor álle soorten organisaties – van nationale overheden tot lokale stichtingen. Want hoe klein of groot uw organisatie ook is, het maakt altijd deel uit van de samenleving én heeft invloed op natuur en milieu. Met MVO houdt u daar bewust rekening mee.

MVO is geen moderne trend. Vraagstukken rond welvaart, welzijn en milieu zijn al tientallen jaren aan de orde. Het zijn kwesties die landsgrenzen overschrijden en waarover dus op internationaal niveau afspraken worden gemaakt. Veel van onze Nederlandse regelgevingen en subsidies komen voort uit verdragen waar ons land zich aan heeft verbonden. Bijvoorbeeld rond het behalen van de klimaatdoelen of het terugdringen van vervuiling.

Wat heb ik als kerkbeheerder aan MVO?

  • Met MVO maakt u ‘iets goeds doen voor de wereld’ concreet

U zet uw idealen om in daden en levert een tastbare bijdrage aan een betere wereld.

  • Een positief imago

Van kerkbeheerders wordt verwacht dat ze fatsoenlijk handelen; met MVO kunt u deze verwachting waarmaken.

  • Meer klanten en publiek

Er is een grote vraag naar duurzame producten en diensten. Met MVO kunt u inspelen op deze behoefte en uw markt uitbreiden.

  • Makkelijker toegang tot publiciteit

Door in te haken op actuele maatschappelijke thema’s krijgt u sneller positieve media-aandacht.

  • Nieuwe partners en inspirerende samenwerkingen

MVO opent deuren naar nieuwe samenwerkingsverbanden en partnerschappen die uw organisatie kunnen verrijken.

  • Toegang tot fondsen en subsidies

Er zijn allerlei fondsen en subsidies beschikbaar die uw MVO-ambities graag ondersteunen en stimuleren.

  • Voorbereiden op toekomstige wet- en regelgeving

Met MVO sorteert u alvast voor op veranderingen in wet- en regelgeving, bijvoorbeeld rond de energietransitie.

  • Een plezierige werkomgeving voor medewerkers

Uw medewerkers vinden bij u een aangename en motiverende werkomgeving, wat bijdraagt aan hun tevredenheid en productiviteit – én aan uw imago.

Aan de slag met MVO: 7 vuistregels

Met MVO kunt u alle kanten op; er is een enorme keus aan onderwerpen, acties, regelingen en advies. Hoe gaat u daarmee aan de slag? Het beste is om gewoon ergens te beginnen. Met deze 7 vuistregels volgt de rest dan vanzelf.

1 – Ga uit van uw huidige bedrijfsvoering

Elke organisatie heeft een bedrijfsvoering; ook kleine organisaties voor kerkbeheer die bestaan uit enkele vrijwilligers. U koopt schoonmaakmiddelen in, u beheert een bankrekening, u sluit een energiecontract af. Het startpunt voor MVO is: hoe regelen we de zaken nu – en hoe kunnen we het duurzamer doen?

2 – Zoek niet uit hoe u de wereld kunt verbeteren, maar hoe u nadelige gevolgen voor mens en milieu kunt vermijden

Het is onmogelijk om zeker te weten met welke actie u de wereld écht een stap vooruit helpt. Er is wél veel bekend over welke activiteiten nadelige gevolgen hebben voor mens, dier, milieu of economie. Probeer die te vermijden.

3 – Begin nabij

Neem acties waarvan u de gevolgen zelf kunt overzien. Wat kunt u in eigen kring doen? In uw directe omgeving?

4 – Maak keuzes in uw focus

Het motto van MVO is ‘people, planet, profit’: idealiter is er een perfecte balans tussen de belangen van uw eigen organisatie (‘profit), van uw medemens binnen en buiten uw organisatie (‘people’) en van natuur en milieu (‘planet’). Maar een perfecte balans is er zelden. Wat heeft úw prioriteit? Kies bewust en koppel het aan uw missie/visie. Aspecten om op te letten:

  • Gezondheid en welzijn van mensen
  • Milieu: vervuiling, energie
  • Eerlijke handel
  • Dieren, planten
  • Natuur en ecologie
  • Samenleving en maatschappij
  • Cultuur en erfgoed
  • Samenwerking
  • Diversiteit en inclusie

5 – MVO is een leerproces

Er komen steeds nieuwe oplossingen en technieken bij. Sta open voor nieuwe inzichten en durf keuzes bij te stellen.

6 – Wees transparant

Met MVO neemt u uw verantwoordelijkheid voor de gevolgen die uw organisatie heeft op uw omgeving. Daar hoort bij dat u uw stakeholders helder kunt uitleggen welke keuzes u heeft gemaakt en waarom. Zo biedt u hen tegelijkertijd de kans om bij te dragen aan uw inzet.

7 – Zoek samenwerking

MVO hoeft u niet alleen te doen. Sterker, het is juist de bedoeling om samen te werken, liefst met partners uit andere sectoren. Daarnaast zijn er allerlei instellingen, kenniscentra en bureau’s om u te adviseren; maak er gebruik van!

DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT