Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Op zoek naar nieuw gebruik: hoe begin ik?

Wilt u zich oriënteren op nieuwe gebruiksmogelijkheden voor uw kerkgebouw? Hoe beperkt of uitgebreid uw verkenning ook is, sommige vragen zult u vroeg of laat zeker tegenkomen. Laat dus alvast uw gedachten erover gaan.

De gemeente: uw eerste aanspreekpunt

Ook al heeft u uw vraag nog niet helemaal helder, klop zo snel mogelijk aan bij uw gemeente. Of neem contact op met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Zij kunnen u bij alle stappen helpen.

Wat is de startvraag voor uw verkenning?

Bij het zoeken naar nieuwe gebruiksmogelijkheden voor uw kerkgebouw kunt u makkelijk verdwalen in alle vragen, opties en keuzes. Om de koers vast te houden, helpt het als u kunt teruggrijpen op een duidelijke startvraag. Ook kunt u daarmee later toetsen of een gevonden oplossing echt bij u past.

Check:

  • Wat is de directe aanleiding om na te denken over nieuwe gebruiksmogelijkheden voor uw kerkgebouw?
  • Welke andere redenen en motivaties spelen een rol?
  • Is het een dringende noodzaak of meer een wens?
  • Hoe breed gedragen is die wens?
  • Welke partijen zijn er op dit moment allemaal bij betrokken?
  • Zijn er ook bezwaren te verwachten?

Hoe organiseert u de verkenning?

Bij het zoeken naar nieuwe gebruiksmogelijkheden zullen andere partijen betrokken (moeten) zijn: het kerkelijk bestuur, de burgerlijke gemeente en de omwonenden. Bedenk hoe u dit overleg het beste kunt organiseren.

Check:

  • Wie coördineert de verkenning naar nieuw gebruik?
  • Is er een speciale werkgroep ingericht: welk mandaat heeft de werkgroep?
  • Welke externe partijen betrekt u erbij? En welke rol hebben zij?
  • Wie mag meedenken? Wie móét meedenken?
  • Wie beslist uiteindelijk?
  • Is er een (harde) deadline?
  • Wat is de centrale plek om alles te archiveren?

Welk budget is ervoor beschikbaar?

Ook een kleine verkenningstocht kost geld, zeker als u professioneel advies inwint. Welk budget heeft u in elk geval beschikbaar voor het gehele traject? Uw contactpersoon bij de gemeente weet of er subsidiemogelijkheden zijn.

Wat is uw startsituatie?

Met een inventarisatie van alle middelen waar u over beschikt  kunt u later snel overzien waar goede kanssen liggen voor nieuw gebruik én op welke knelpunten een mooi idee zal stuiten.

Schakelt u een adviesbureau in?

Deskundig advies is beslist heel waardevol. Experts kunnen mogelijkheden uitstippelen die u niet eens had kunnen bedenken. Maar goede raad is ook duur. Kies dus bewust en overleg met uw gemeente. En bereid vooral uw opdracht goed voor!

Check:

  • Regel de organisatie en interne communicatie: wie is aanspreekpunt, wie levert informatie aan…?
  • Heeft u advies nodig voor het hele verkenningstraject of slechts voor een deel ervan? Hoe specifiek moet het advies zijn?
  • Welke informatie kunt u zelf alvast verzamelen en klaarleggen?
  • Welke medewerkers hebben (elders opgedane) expertise in huis en kunnen meedenken?
  • Hoe voorkomt u dat het advies in een la verdwijnt? Bent u bereid en in staat om de adviezen ook echt op te volgen?

Wat wilt u?

Tegenwoordig is er van alles mogelijk in een kerkgebouw: van meditaties tot rockconcerten, van stemlokalen tot appartementen. Maar niet elke invulling zal passen bij úw wensen en bij úw kerkgebouw. Waar hecht u waarde aan?

Daarmee hangt samen hoe u het (zakelijk) beheer wilt organiseren. Wilt u dat zelf regelen, of geeft u het uit handen?

Wat zijn mijn mogelijkheden?

Het verkennen van nieuwe mogelijkheden voor uw kerkgebouw is niet slechts een puur zakelijke kwestie, maar ook een creatief avontuur. Hoe vindt u de balans tussen grote dagdromen en de praktische realiteit?

DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT