Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Topic list | Op zoek naar nieuw gebruik

Wilt u zich oriënteren op nieuwe gebruiksmogelijkheden voor uw kerkgebouw? Hoe beperkt of uitgebreid uw verkenning ook is, sommige vragen zult u vroeg of laat zeker tegenkomen. Laat dus alvast uw gedachten erover gaan.

De gemeente: uw eerste aanspreekpunt

Ook al heeft u uw vraag nog niet helemaal helder, klop zo snel mogelijk aan bij uw gemeente. Of neem contact op met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Zij kunnen u bij alle stappen helpen.

Uw startvraag

Bij het zoeken naar nieuwe gebruiksmogelijkheden voor uw kerkgebouw kunt u makkelijk verdwalen in alle vragen, opties en keuzes. Om de koers vast te houden, helpt het als u kunt teruggrijpen op een duidelijke startvraag. Ook kunt u daarmee later toetsen of een gevonden oplossing echt bij u past.

Check:

  • Wat is de directe aanleiding om na te denken over nieuwe gebruiksmogelijkheden voor uw kerkgebouw?
  • Welke andere redenen en motivaties spelen een rol?
  • Is het een dringende noodzaak of meer een wens?
  • Hoe breed gedragen is die wens?
  • Welke partijen zijn er op dit moment allemaal bij betrokken?
  • Zijn er ook bezwaren te verwachten?

De verkenning organiseren

Bij het zoeken naar nieuwe gebruiksmogelijkheden zullen andere partijen betrokken (moeten) zijn: het kerkelijk bestuur, de burgerlijke gemeente en de omwonenden. Wie mag meedenken? Welke partij beslist uiteindelijk? En hoe kunt u het overleg het beste organiseren?

Check:

  • Wie coördineert de verkenning naar nieuw gebruik?
  • Is er een speciale werkgroep ingericht: welk mandaat heeft de werkgroep?
  • Welke externe partijen betrekt u erbij? En welke rol hebben zij?
  • Hoe verloopt het beslis-proces?
  • Is er een (harde) deadline?
  • Wat is de centrale plek om alles te archiveren?

Budget

Ook een kleine verkenningstocht kost geld, zeker als u professioneel advies inwint. Welk budget heeft u in elk geval beschikbaar voor het gehele traject? Uw contactpersoon bij de gemeente weet of er subsidiemogelijkheden zijn.

Uw startsituatie

Met een inventarisatie van alle middelen waar u over beschikt  kunt u later snel overzien waar goede kansen liggen voor nieuw gebruik én op welke knelpunten een mooi idee zal stuiten.

Wat wil ik?

Tegenwoordig is er van alles mogelijk in een kerkgebouw: van meditaties tot rockconcerten, van stemlokalen tot appartementen. Maar niet elke invulling zal passen bij úw wensen en bij úw kerkgebouw. Waar hecht u waarde aan?

Kiest u voor: kerkelijk gebruik | meervoudig gebruik | herbestemming | tijdelijk gebruik?

En hoe wilt u het (zakelijk) beheer organiseren? Wilt u dat zelf regelen, of geeft u het uit handen?

Wat zijn mijn mogelijkheden?

Het verkennen van nieuwe mogelijkheden voor uw kerkgebouw is niet slechts een puur zakelijke kwestie, maar ook een creatief avontuur. Hoe vindt u de balans tussen grote dagdromen en de praktische realiteit?

Een adviesbureau?

Deskundig advies is beslist heel waardevol. Experts kunnen mogelijkheden uitstippelen die u niet eens had kunnen bedenken. Maar goede raad is ook duur. Kies dus bewust en overleg met uw gemeente. En bereid vooral uw opdracht goed voor!

Check:

  • Regel de organisatie en interne communicatie: wie is aanspreekpunt, wie levert informatie aan…?
  • Heeft u advies nodig voor het hele verkenningstraject of slechts voor een deel ervan? Hoe specifiek moet het advies zijn?
  • Welke informatie kunt u zelf alvast verzamelen en klaarleggen?
  • Welke medewerkers hebben (elders opgedane) expertise in huis en kunnen meedenken?
  • Hoe voorkomt u dat het advies in een la verdwijnt? Bent u bereid en in staat om de adviezen ook echt op te volgen?
DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT