Zoeken

Mijn documenten

Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.

Mijn documenten

Stappenplan | Vrijwilligers werven

In Nederland zijn veel mensen bereid om zich vrijwillig in te zetten voor een leuke organisatie, een mooi doel, een gezellige samenwerking, of het opdoen van werkervaring. Hoe zorgt u ervoor dat zij úw organisatie weten te vinden?

Stap 1 – Begin met een visie op vrijwilligerswerk

Een goed doordachte visie op vrijwilligerswerk is het startpunt voor een optimale samenwerking.

Stap 2 – Bepaal het doel van de werving

Waar gaat het u precies om? Zoekt u hulp bij een bepaald project (= korte termijn) of voor de organisatie als geheel (= lange termijn)? Wilt u nieuwe groepen mensen bij uw organisatie betrekken? Wilt u uw kring van vrijwilligers professionaliseren?

En: zoekt u een vrijwilliger, of kunt u het werk ook omzetten in een stageplaats? Of een leerbaan?

Stap 3 – Organiseer de wervingsprocedure

Voordat u de vacature de wereld in stuurt, checkt u of de wervingsprocedure goed is geregeld.

Check:

  • Wie is verantwoordelijk voor de werving en voor de selectie van kandidaten?
  • Wat is de planning? Is er een (harde) deadline?
  • Kunt u een plezierige afhandeling garanderen? Dus: een snelle ontvangstbevestiging van een sollicitatie, duidelijkheid over de procedure, een tijdige beslissing?
  • Ligt de concept-vrijwilligersovereenkomst al klaar?
  • Ligt het inwerkplan al klaar?

Stap 4 – Stel uw vacature op

Het werven van vrijwilligers is makkelijker als u in de vacature duidelijk maakt wat u concreet vraagt en aanbiedt.

Check:

  • Wat zijn de taken en werkzaamheden?
  • Wat is het doel van de inzet?
  • Welke verantwoordelijkheden en bevoegdheden krijgt de vrijwilliger?
  • Gaat het om een project met bepaalde termijn – of voor onbepaalde tijd?
  • Hoeveel uur per week is ervoor nodig?
  • Gaat het om vaste werkdagen en -tijden, of zijn de werktijden samen af te spreken?
  • Op welke locatie komt de vrijwilliger te werken?
  • Wat zijn de minimale eisen voor kennis, vaardigheden, capaciteiten, ervaring?
  • Wat biedt u aan: ondersteuning, training, begeleiding, financiële vergoeding?
  • Vertel iets over de missie/visie van uw organisatie

Stap 5 – Ontwerp en verspreid uw vacature

Het werven van vrijwilligers is marketing: hoe vinden vraag en aanbod elkaar?

Check:

  • Heeft u een vrijwilliger uit een specifieke doelgroep nodig? Bijvoorbeeld: lokaal of regionaal; theoretisch of praktisch geschoold; jongeren of ouderen; uit een bepaalde sector….?
  • Hoe kunt u het werk en uw organisatie zo aantrekkelijk mogelijk maken voor de doelgroepen? Bijvoorbeeld: gezelligheid, goede vergoedingen, trainingsaanbod, uw imago?
  • Welke stijl past het best bij uw doelgroepen? Snel en modern, zakelijk, degelijk…?
  • Welk communicatieproducten zet u in? Bijvoorbeeld: advertentie, post op sociale media, flyer?
  • Via welke kanalen verspreidt u de vacature? Bijvoorbeeld: lokale krant, vacaturebank, bibliotheek? Vergeet vooral niet uw huidige vrijwilligers op de vacature te attenderen!

Stap 6 – Selecteer de kandidaten

Check:

  • Stuur alle sollicitanten meteen een ontvangstbevestiging en leg de procedure uit.
  • Houdt u een voorselectie? Wees niet te streng. Bewaar alle reacties die voldoen aan de minimale eisen: misschien brengt een kandidaat met minder ervaring iets extra’s mee; en sommige vaardigheden zijn (snel) bij te leren.
  • Zit er helemaal geen kandidaat tussen die aan de basiseisen voldoet? Leg de lat niet lager: van een vrijwilliger die niet op z’n plek zit, wordt niemand gelukkig. Start een nieuwe wervingsronde en pak het anders aan.
  • Nodig alle kansrijke kandidaten uit voor een kennismakingsgesprek. Laat bij allen dezelfde onderwerpen aan bod komen, maar laat ruimte voor uitwisseling.
  • Bespreek samen met de kandidaat: sluiten de kwaliteiten aan op de gevraagde taken en op uw organisatie? Zou de kandidaat in de groep passen?
  • Geen match? Vraag of de kandidaat in uw bestand wil blijven staan voor een volgende vacature.
  • Stuur alle sollicitanten bericht met de uitkomst.

Stap 7 – Heet uw nieuwe vrijwilliger welkom!

Het is gelukt, u heeft een nieuwe vrijwilliger! Nu kunt u aan de slag met de overeenkomst en het inwerken. En natuurlijk werkt u aan het behoud en beheer van uw vrijwilliger!

Stap 8 – Evalueer

Het werven van nieuwe vrijwilligers is zelden een eenmalige actie. Neem de tijd om terug te kijken op uw aanpak en de resultaten. Wat ging goed? Wat kan beter? Zo blijft uw vrijwilligerswerving effectief!

DEZE PAGINA TOEVOEGEN
AAN MIJN DOCUMENT