Via deze website bieden we u de mogelijkheid om uw eigen documenten samen te stellen. U selecteert de voor u relevante artikelen via de knop ‘toevoegen’ onderaan de artikelpagina’s. Vervolgens kunt u de artikelen als pdf via deze pagina downloaden.
De belangrijkste doelen voor uw interne communicatie zijn:
Interne communicatie gaat over de interactie met uw medewerkers. Of beter gezegd: met alle mensen en groepen die actief deelnemen aan uw organisatie. Niet iedereen hoeft alles te weten, maar het is belangrijk dat u niemand onbedoeld over het hoofd ziet.
Denk aan:
Soms zult u ook de huurders en gebruikers van het kerkgebouw meenemen in de interne communicatie. Bijvoorbeeld rond openstelling, restauratieprojecten of veiligheidszaken.
Denk aan:
Soms gaat veel werkinzet verloren doordat afdelingen langs elkaar heen werken of doordat medewerkers gebruik maken van verouderde informatie. Een gebrekkige interne communicatie kan ook bron zijn van misverstanden en conflicten. Anderzijds is een overdaad aan informatie even verwarrend als een gebrek eraan.
Check:
Wilt u iets communiceren met uw medewerkers? Loop altijd even het stappenplan door voor het opzetten van een communicatieproduct:
Is er belangrijk nieuws rond uw kerkgebouw of organisatie? Zorg eerst dat uw medewerkers op de hoogte zijn voordat u het nieuws naar buiten brengt. Dat geldt zeker ook bij calamiteiten. Maak dan ook duidelijk wat u van uw medewerkers verwacht.
Een goede interne communicatie is meer dan ’top down’ informeren vanuit de leiding. Het is even belangrijk dat het management weet wat er verderop in de organisatie speelt. En dat uw medewerkers weten waar ze terecht kunnen met vragen, zorgen of tips.
Check:
Interne communicatie draait niet alleen om het delen van informatie, maar speelt bovendien een belangrijke rol in het creëren van een plezierige werkomgeving, waarin iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt. Zo kunt u in vertrouwen samenwerken.
Een praatje bij het kopieerapparaat, een gezamenlijke koffiepauze: voor sommigen is dat verlies van werktijd. Toch zijn zulke informele momenten belangrijk. Ze versterken de onderlinge relaties en helpen kleine kwesties op te lossen voordat ze grote problemen worden.
Check: